Iris

I dagens samhälle är heterosexualitet normen, och att inte följa den normen ses som något annorlunda, konstigt eller rent ut sagt fel. Normkritiskt och normkreativt designarbete är en metod som används för att försöka motverka detta, men just nu paketeras normbrytningen gärna in på ett sätt som kan tolkas som heteronormativt. För att verkligen göra skillnad och normalisera olika identiteter och sexualiteter krävs det att dessa ställs i rampljuset och får ta lika mycket – eller till och med mer – plats som heterosexuella cis-personer.

Mitt examensprojekt, butiken Iris, arbetar för att provocera och väcka uppmärksamhet till de som bryter heteronormen på ett sätt som tvingar alla att se, men även är inbjudande för de som behöver eller är positivt inställda till att normalisera alla sorts identiteter och sexualiteter.

För att normalisera det som i dagens ­samhälle ses som normbrytande, och i vissa fall tabu, krävs det att vi inte slår in det normbrytande i fina paket som kan tolkas som något som följer normen. Det behövs mer provocerande normbrytning för att samhället ska kunna röra sig mot FNs globala mål 10, minskad ojämlikhet.

Designlösningen blev Iris – en butik placerad på en vältrafikerad gata som till exempel Drottninggatan i Stockholm. Tanken med just en sådan placering är att den ska tvinga de som går förbi att se det som finns i skyltfönstren och medan det kan provocera de som inte ser på HBTQ som något som ska visas upp, kan det också väcka uppmärksamhet till folk och bjuda in de som vill ha eller behöver normaliseringen av HBTQ-personer i samhället att gå in.

Butiken har även möjlighet till att köpa fika, samt en liten bokhylla där man kan låna en bok att läsa under sitt besök.

Eftersom varumärket och butiken Iris arbetar för HBTQ-personer rättigheter i samhället ger de tillbaka till communityn genom att donera en stor andel av sina vinster till HBTQ-relaterade välgörenheter, samt beställa konst från HBTQ-personer som kan säljas i butiken i form av affischer, vykort och liknande.

Iris butiksfront.
Den ungefär tänkta planlösningen inne i butiken.

Iris säljer varor från flera varumärken och av olika slag, som bland annat kläder, smycken och accessoarer, affischer och vykort, böcker, hemdekor och egenvård, men säljer även varor av det egna varumärket.

Den största delen av varumärket är Iris kläder, som ämnar att genom sina motiv ge konsumenten en chans att gå ut i samhället och sprida budskapet om HBTQ-personers rättigheter själva genom att bära dem, men även ge dem ett sätt att visa vem de är. Till just den här kollektionen sitter Iris logga på tröjornas framsida med ett stort tryck på ryggen; skelett med eller utan könsstereotypa signalement, antingen i ett par eller ensam, med färger matchande en av de pride-flaggor som finns. Trycken kan även finnas på andra plagg, såsom kepsar, byxor, jackor och liknande.

Dessa skelett i olika formationer och med olika flaggor finns även med i ett paket klistermärken, som ger konsumenten en möjlighet att antingen sätta dem på och dekorera sina egna grejer, men även klistra fast på lyktstolpar och liknande för att än en gång kunna föra Iris budskap vidare. Förpackningarna är märkta med ord som är en benämnare för den identitet eller sexualitet som flaggan är associerad med, och i de allra flesta fall används ett ord som av omgivningen kan ses som tabu och negativt, men som HBTQ-personer arbetar för att återta inom sin community.

Vidare har Iris fruktdrycker som går att köpa i butiken. Dessa använder sig också av sådana ord som används till klistermärkena. Motivet på dryckernas framsida leker med hjälp av texten med humor och idén att en identitet eller sexualitet som är annat än heteronormativ inte är något naturligt, utan snarare något man väljer att bli eller blir totalt på grund av sin omgivning och uppväxt. På dryckesförpackningarnas baksida finns en “ordskola” där Iris förklarar ord som passar ihop med dryckens titel.

Min designlösning arbetar för att gynna FN:s globala mål 10, minskad ojämlikhet, genom att öppet och frimodigt stödja HBTQ-personer och deras rättighet att vara som vilken annan person som helst i samhället.

Alwin Lindqvist

Jag heter Alwin Lindqvist, är 23 år och kommer från Eksjö i Småland. Jag har sedan jag var liten haft ett stort intresse för det mesta som är kreativt, och studerade estet på gymnasiet och sedan ett år fotografi på folkhögskola, för att därefter flytta upp till Sundsvall och påbörja min utbildning i Grafisk Design. Nu när den är avslutad ser jag fram emot att komma in i arbetslivet!

För att se mina tidigare arbeten samt kontaktuppgifter kan du besöka alwins.se