BOOOB

Att ha allmän tillgång till och kunskap om preventivmedel är en förutsättning för ett jämlikt samhälle. De vanligaste informatörerna av sexuell hälsa kommunicerar om preventivmedel på antingen ett könsneutralt sätt eller riktat specifikt till kvinnor. Problemet som identifierades är att information och kommunikation om preventivmedel riktat till män visade sig vara bristfällig. Det här projektet har därför tagit fram varumärket BOOOB som på ett roligt sätt ska informera unga män om preventivmedel och sexuell hälsa. Produkterna som har tagits fram är sällskapsspelet, Snuskhummer, samt en kollektion av kondomer. Stilen på produkterna är inspirerad av klotter på skolbänkar och allmänna toaletter. Tanken med stilen är att ge produkterna en rolig och lite fräck ton.

Informationen gällande preventivmedel riktar sig i större grad till kvinnor än till män. Detta bidrar till att ansvaret att ha kunskap om och ta preventivmedel läggs på kvinnor. Därför behövs mer kommunikation och information om preventivmedl riktat till just män.

Uppdraget är att ta fram ett varumärke som jobbar med sexual upplysning. Varumärket säljer ett snuskigt festspel som är roligt och lärorikt. De säljer även kondomer vars förpackningar är snygga och utmanande. Marknaderna som varumärket finns är spelmarknaden samt preventivmedel/kondom- marknaden. Sättet som varumärket urskiljer sig från konkurrenterna är genom att våga vara snuskigt och utmanade på ett sätt som konkurrenterna inte är. Den primära målgruppen som varumärket riktar sig till är unga män runt åldrarna 17-22. Varumärkets mål är att genom att informera unga män om sexuellhälsa och användning av preventivmedel bidra till en mer jämlik värd.

Design lösning

Jag har tagit fram varumärket BOOOB som står för Blommor och (OOO) Bin. Det är ett sexualupplysnings varumärke som arbetar för ett jämställt samhälle genom att kommunicera information om sex lättillgängligt och kul. Varumärkets namn valde jag för att anspela på den snuskiga humorn som används flitigt i hela projektets formspråk.

För att visa vad för typer av produkter BOOOB skulle kunna sälja har det tagits fram ett sällskaps spel samt tre typer av kondomförpackgningar. Sällskapsspelet består av en spelplan, åtta spelpjäser, tre kortlekar, åttio mynt och spelregler. Spelet yttre förpackning pryds av ett mönster som återkommer på fler av spelets delar samt på kondomförpackningarna. Mönstret är inspirerat av klotter som finns på bland annat offentliga toaletter och skolbänkar.

Fram och baksida av sällskapsspelet “Snuskhummer”

Kondomerna finns i tre olika typer. Vi har Njut, Extas och Kåt. De tre yttre förpackningarna har alla ett klottrat mönster där en färg skiljer dem åt. Färgen som skiljer de åt är även den färg som pryder kondomens primärförpackning. Logotypen för BOOOB klär kondomen ena sida tillsammans med utgångsdatum. På den andra sidan står olika njutningsfraser i samma stil som logotypen. Här har jag lekt med de tre O:n som återfinns i logotypen och som föreställer tre bröst.

Wilma Blomberg

Jag heter Wilma Blomberg, är 21 år gammal och kommer från Upplands-Bro utanför Stockholm.

Jag är en kreativ tjej som har lätt till skratt och brinner för jämställdhetsfrågor. Därför valde jag att göra mitt examensarbete utefter det globala målet nummer fem som handlar om just jämställdhet. Att projektet tog den vändning som det gjorde och blev ett sällskaps spel om sex hade jag inte föreställt mig för ett halvår sedan. Det har varit en väldigt rolig och givande process där jag har fått lära mig mycket om design, mig själv och såklart sex.

Mail: wilma.blomberg@gmail.com