SERVIS.

Sammanfattning

Dagens teindustri plågas av en mängd hållbarhetsproblem. Det handlar om allt från matsvinn till långa transportsträckor. Som ett svar på dessa problem skapades varumärket Servis. 

Servis är en kedja med tehus runtom i Sverige som ämnar att främja svensk tekultur och gemenskap genom att sälja svenskodlat te. De fyra smakerna som har tagits fram för projektet är gjorda på klassiska svenska ingredienser, som rabarber, hjortron och fläderblom. Utöver teet säljer Servis även porslin, samt tillbehör för tebryggning. De blåvita färgerna och de snirkliga illustrationerna valdes för att ge varumärket en igenkännbar och unik identitet.

När du bestämmer dig för att köpa Servis produkter väljer du det hållbara alternativet och kan njuta av ditt te med ett gott samvete.

Kreativ brief

Min kreativa brief var att skapa ett varumärke som främjar svensk tekultur genom att göra ett tehus som säljer svenskodlat te gjort på klassiska svenska ingredienser. Varumärket är grundat på FN:s globala mål nummer 12: hållbar konsumtion och produktion.


Designlösning

Det slutade till sist med att jag tog fram varumärket Servis, en kedja med tehus runtom i Sverige vars främsta mål är att främja svensk tekultur och bidra till ett hållbarare samhälle. Servis erbjuder enbart lokalt odlade teer med svenska smaker. De fyra smakerna som togs fram var Vårvind (med smak av päron, krusbär och fläderblom), Sommarbris (med smak av rabarber, smultron och grädde), Höstdag (med smak av rött äpple, tallbarr och karamell) och Vinterbrasa (med smak av lingon, hjortron och brända mandlar). Dessutom säljer varumärket tillbehör för tebryggning, som muggar och tesilar.

Förpackningarna är tillverkade av papper och använder sig enbart av två färger: vitt och blått. Detta för att ge varumärket en unik identitet som snabbt känns igen. Illustrationerna på förpackningarna föreställer teets ingredienser.

Varumärkets huvudsakliga färger är vitt och blått. Logotypen kan förekomma i båda färgerna, satt på en bakgrund i den andra färgen. Servis använder sig av två typsnitt: Optima, för rubriker, och Sigmund Pro för brödtext.

Muggarna matchar illustrationerna på förpackningarna, så att kunderna ska kunna dricka sitt favoritte ur en mugg med samma motiv. Porslinet säljs i varumärkets butiker.

Utöver detta säljer Servis även tesilar. Dessutom har en meny för tehusen formgetts. Här går det att läsa mer om de teer och bakverk som går att avnjuta hos Servis.


Amina Makdoumi

Jag heter Amina Makdoumi, är 22 år gammal, och kommer från Uppsala. Jag har alltid haft ett intresse för att vara kreativ och har verkligen fått utveckla mina kunskaper under mina tre år på Mittuniversitetet. Den här utbildningen har varit både rolig och lärorik, och nu är jag taggad på att få fortsätta arbeta inom design!

Kontakta mig gärna på LinkedIn eller via mail på aminasepost@gmail.com!

Leave a Reply