KLARA

Sammanfattning

Klara  föddes ur en enkel men kraftfull vision: att göra matinköp till en transparent och hållbar upplevelse för alla. I en tid där matfusk är alltför vanligt förekommande är Klara ett varumärke som inte bara erbjuder högkvalitativa produkter utan också sätter en ny standard för ärlighet och insyn i livsmedelsindustrin.

Namnet Klara symboliserar just den klarhet och tydlighet som genomsyrar hela varumärket. Precision och enkelhet visar hur Klara arbetar för kvalitet och exakthet i alla produkter och tjänster. Med en minimalistisk ton i bildspråk och tonalitet visar Klara upp produkterna i fokus med en tydlighet och ärlighet. 

När du väljer Klara väljer du inte bara en produkt utan en livsstil. En livsstil som värdesätter ärlighet, transparens och hållbarhet.

Tack för att du väljer Klara.

Kreativ brief

Utifrån min vetenskapliga undersökning gav jag mig den kreativa briefen att adressera den utbredda förfalskningen av livsmedel och därmed främja ärlig och hållbar konsumtion genom visuell kommunikation. Målet är att skapa ett varumärke som vilar på ärlighet och trovärdighet och genom den visuella kommunikationen ska det tydligt markera transparens och kvalitet. Varumärket ska uppmuntra till medvetna val som gynnar både individens hälsa och miljön.


Designlösning

Designlösningen startade med utgångspunkten att göra ett trovärdigt varumärke för att underlätta för konsumenten att göra ett hållbart val i matvarubutiken. Det ska vara en självklarhet att konsumenten inte ska bli vilseledd eller lurad när hen är och handlar. Detta resulterade i varumärket Klara som är helt transparent i sina produkter för att sticka ut på hyllan och visa vad det är för produkt först eftersom det är innehållet som räknas.

Formgivningen grundar sig i en minimalistisk ton med färgerna svart och vitt i fokus. Den svarta färgen finns i olika opacitet för att visa upp transparensen i varje detalj.

Här är exempel på bildspråk som Klara använder.

På Klaras hemsida finns en blogg som uppdateras en gång varje vecka med artiklar som handlar om ämnen som matfusk, hållbarhet och tips på hur man kan kan skaffa sig en balanserad livsstil. Bloggen hjälper till att sprida kunskap om matfuskets grepp i livsmedelsindustrin och vad man som konsument kan göra för att undvika att råka handla fel produkt. Det finns även artiklar som inspirerar till en hållbar livsstil med tips på recept och små saker i vardagen som man kan göra för att hjälpa miljön.


Amanda Mårtensson

23 år gammal, smålänning i grunden och ÄLSKAR fika.

Jag har alltid haft ett kreativt intresse och det har speglats på många olika sätt som att jag valde estet på gymnasiet och i alla mina olika hobbys jag tagit mig på under åren.

Kontakta mig på linked in eller på amanda.martensson0313@gmail.com.

Leave a Reply