Sammanfattning
En femtedel av all mat som produceras idag slängs, vilket skapar en negativ effekt på miljön då matsvinn står för 8-10 procent av de årliga globala utsläppen. Det är nästan fem gånger mer än flygets utsläpp.
Frukter och grönsaker som är helt ätbara men som ser trötta ut, är kantstötta, är konstigt formade eller liknande väljs idag bort av matbutiker då de inte når upp till skönhetskraven.
Min lösning är butiken Brokig som säljer frukt och grönsaker som annars inte hade sålts. Brokig säljer varorna till ett lägre pris än andra matbutiker samt enbart i kilopris – och undviker därför överförpackning.
Tonen i Brokig är glad och lättsam och de kantiga formerna används för att ge frukterna och grönsakerna karaktär och personlighet. Samma karaktär och personlighet används sedan i reklamfilmerna för att på ett humoristiskt sätt väcka empati hos kunden.
Kreativ brief
Att skapa en unik samt ickekonfrontativ visuell identitet åt ett miljöaktivistiskt varumärke.
Designlösning
Varumärket
Butiken
Reklam
Axel Montelin
Hej! Jag heter Axel och är 26 år gammal.
Kontakta mig gärna för mer information.
Mail: axel.montelin@gmail.com
Portfolio: axelmontelin.com