Gott utan gluten

Sammanfattning

De glutenfria produkterna på hyllan i svenska livsmedelsbutik idag har i stort sett likformiga förpackningar – oftast i färgerna röd och beige. Förpackningsdesign är viktig för att ge inspiration, höja aptiten samt förmedla information om produkten. 

Hur kan ett alternativt design se ut för glutenfria fika produkter idag?

Gott Utan Gluten vill genom sin design förnya utseendet på glutenfria fika-produkter.  De lanserar fem färgglada och uttrycksfulla sorter. Dessa inkluderar blåbärstårta för kalaset, nötrosor och syltgrottor för festen, softa rutor för att dela med sig på fikarasten, tre i rad för picknicken, samt en cookie för den egna fika pausen.

Med sloganen Solklart glutenfritt! garanterar de en säker produktionsprocess från jord till bord.

Projektet kopplas till de globala målen; Mål 2.1 säker och näringsriktig mat för alla och Mål 3 god hälsa och välbefinnande.

Kreativ brief

Gott Utan Gluten är ett företag som fokuserar på att uppmärksamma glutenfria fika artiklar med en färgglad uttrycksfull design. 

Uppdraget var att skapa en färgglatt visuell identitet och tydlig information om glutenfritt för en kollektion av fika produkter.  Skapa en variation i utseendet för glutenfria förpackningar. Lyfta fram viktig information såsom korrekt märkning och innehållsförteckning så att den glutenfria fika stunden kan vara för alla.


Designlösning

Projektet började med att formulera fram idéer, designlösningar och tankar utifrån den kreativa briefet.

Fikastunden är en viktig del i den svenska kulturen. Glutenfritt är ofta förknippat med begränsning och avsaknad.  Vad om glutenfritt kan bli den nya goda fikat för alla?

Gott utan gluten vill underlätta fikastunden för alla konsumenter med glutenfri kost. Det är ett varumärke som har ett färgglatt uttryckssätt. Med den färgglada designen förmedlar de “glädjen” med god fika.

Gott utan gluten värderar att det ska vara gott och solklart glutenfritt. Uppdraget blev att skapa en kollektion av fika varor som är färgglada i utseende så att det skiljer sig från den andra i den glutenfria hyllan. Skapa även en tydlig närvarande märkning som markerar att det är glutenfritt.

Produkter och förpackningar som jag bestämde att skapa var: blåbärstårta, nötrosor och syltgrottor, softa rutor, tre i rad och en cookie.

Blåbärstårta - med krämig vanilj och smakrik blåbärssylt. En perfekt tårta för alla tillfällen!
Tre i rad - tre fika klassiker: punschrulle, chokladboll och kokostopp.
Punschrulle - kubisk, med längd, bredd och höjd lika långa och lika goda. En ny form till den klassiska svenska punschrullen med smak av choklad, marsipan och punsch."
Chokladboll - en perfekt cirkel av njutning. Där varje bit av dess rundade form erbjuder en harmoni av choklad, havre och kokos"
Kokostoppen - strävar efter smakrik höjd. En lockande godbit med smak av kokos doppad i choklad."
Nötrosor - Nötig kaka med hasselnötter och mandlar, toppad med hasselnötskräm.
Syltgrottor - Smarrig smörbakad kaka toppad med jordgubbsylt.
Softa rutor - Ruta in lyckan med morotskaka, kladdkaka, banankaka, och biskvier. Passar bra att dela med sig på fikarasten.
Cookie - Seg cookie med choklad bitar och kola smak. Bara en, för dig själv, och för den egna fikapausen!

Logotyp:

Typsnitt:


Christy Akinsorotan

Hej! Jag heter Christy och gillar att vara kreativ! Det bästa med grafisk design tycker jag är illustration, sätta färg, hitta ett koncept och se det sen färdigt framför sig. Jag tar min inspiration från att observera olika kulturer och vara ute i naturen.

christy.akinsorotan@gmail.com

Leave a Reply