VÄRNA

Alkohol orsakar medicinska och sociala skador som påverkar individen, närstående och samhället i stort. Ändå utgör alkohol en integrerad del av vår svenska kultur och sociala aktiviteter, där högtider ingår.

Värna är ett svenskt bryggeri som värnar om högtider och om människan. Värna förpackar hela högtidskoncept, den här gången med fokus på det svenska midsommarfirandet. Vi på Värna har en vision om att erbjuda kunder bättre och mer hållbara alternativ, utan att kompromissa med traditionerna. Genom att köpa Värnas produkter bidrar konsumenten till FN:s globala mål nummer 3 – god hälsa och välbefinnande.

En midsommar nu kommer, med lust och fägring stor. Nu nalkas det en nubbe, i frostad flaska bor. Med blid och liten hetta, den stilla rinner ner. Sån tur att den är nollställd, då tar vi några fler.

Skapa ett varumärke som har för avsikt att utmana alkoholens integrerade plats i samhället – dess kultur, traditioner och normer, samt förändra konsumtionsbeteenden.

Min designlösning är ett svenskt bryggeri – Värna. Varumärket förpackar hela högtidskoncept (denna gången med med fokus på det svenska midsommarfirandet) och är därför mer än enbart ett dryckesbryggeri. Varumärket lutar sig mot ett formspråk som möts i gränslandet mellan det traditionella, gamla Sverige och det moderna Sverige.

Mönstrena, som är återkommande på flera av Värnas produkter, tar inspiration från klassiskt svenskt porslin och arabiska geometriska mönster. De geometriska formerna i dessa mönster bygger på midsommarfirandets historiska och mest ikoniska symbol – midsommarstången – och dess renodlade former (rektanglar och cirklar), som delats upp. Att dela upp midsommarstången är en symbol för en nedmontering – en nedmontering av en tradition – alkoholtraditionen.

Värnas produkter får ta plats under hela midsommarfirandet – från dryck till dukning och dekoration. Varumärket har skapat alkoholfria produkter – en snaps, en cider och en IPA, alkoholfria snapsvisor i kortleksformat, icke traditionella snapsglas med en alkoholfri snapsvisa ingraverad, tygservetter och rektangulära vimpelgirlanger.

Marknadsföring i tryckt material har skapats för att Värna ska kunna nå ut med sina produkter och etablera sig på marknaden. Varumärket kommunicerar sitt koncept och värdegrund genom att använda de alkoholfria snapsvisorna som copytext.

Bildmanéret är ljust, färgglatt och somrigt för att inge en midsommarkänsla.

Ida Tedenborg Flodman

Hej! Jag heter Ida Tedenborg Flodman, är 27 år gammal och är född och uppvuxen i Sundsvall.

Mitt intresse för formgivning började när jag var barn och fick min första digitala kamera efter att ha sålt jultidningar. Som tonåring började jag kombinera foto med grafisk design, och insåg hur roligt det var! I gymnasiet gick jag estetik och media på Hedbergska skolan och några år efter studenten började jag på Mittuniversitetet i Sundsvall. Nu har 3 år gått och jag är numera färdigutbildad grafisk designer! Jag älskar fortfarande att kombinera foton med grafisk design och letar ständigt efter nya formspråk och tekniker – digitala och analoga – som hjälper mig att uttrycka det jag vill.

Kontakta mig gärna på LinkedIn, eller via mail: idatf@outlook.com. Vi hörs!