Backbone

Problemet jag har utgått ifrån i mitt examensprojekt är bristen på fysisk aktivitet i samhället och hur detta leder till psykisk ohälsa, samt hur grafisk design kan bidra till att öka motivation till fysisk aktivitet. Mitt mål var därför att skapa ett varumärke som bidrar till att föredrar dessa vanor. Backbone är ett träningsföretag med fokus på utomhusträning. Vi erbjuder ett brett utbud av sport aktiviteter och träningspass, anpassade för alla åldrar och nivåer. Vår ambition är att inspirera människor till träning och främja hälsa på ett nytt, roligt och engagerande sätt.

Kreativ Brief

Problemet som identifierades från min vetenskapliga studie visar att vi spenderar allt mer tid stillasittandes, att förändra dessa vanor är dock en utmaning, eftersom många har ambitionen att förbättra sin hälsa men saknar motivationen. För att lösa problemet utvecklade jag varumärket Backbone, ett träningsföretag med fokus på säsongsbaserad utomhusträning. Backbone erbjuder ett brett utbud av olika träningspass och sportaktiviteter, anpassade för alla åldrar och nivåer. En central del av vårt företag är en stark känsla av gemenskap, eftersom träning tillsammans med andra är en kraftfull motivationsfaktor. Målet var att utveckla en produkt som ökar motivationen till fysisk aktivitet, vilket resulterade i magasinet Backbone. Ett säsongsbaserade magasin som syftar till att främja FN:s globala mål nummer 3 om god hälsa och välbefinnande. Varumärket riktar sig till dem som är gillar träning men som söker ett alternativ till den traditionella gymmiljön, samt till dem som vill komma igång med sin träning och söker en gemenskap.

Jag har tagit fram företaget Backbone som arbetar för att engagera människor till att anamma en hälsosam och balanserad livstil. Detta är särskilt viktigt eftersom god hälsa är en grundläggande förutsättning för människors möjlighet att nå sin fulla potential och att bidra till samhällets utveckling. Det centrala i designlösningen är magasinet och formgivningen är baserat på resultatet av min undersökning. Genom att använda en färgpalett, noggrant utvalda typsnitt och genomtänkta bilder skapas en stark visuell identitet som motiverar på ett kraftfullt sätt. Det visuella uttrycket inkluderar de visuella element som bilder, färger, former och typografi som associerades till motivation enligt undersökningen.Tidningen släpps säsongsmässigt och genom att anpassa innehållet efter årstiderna gör tidningen det enklare för läsarna att hitta motivation till relevanta träningsformer året om, vilket bidrar till en kontinuerlig träningsrutin. Syftet är att informera och inspirera mottagaren, därför är innehållet noga utvalt för att främja en positiv helhetsyn inom hälsa.

Varumärket BACKBONE

Ovan är varumärkets byggstenar. Typsnitt, färger och värdeord.

Magasinet BACKBONE

Tidningen vårnummer
Magasinet vinternummer

Josephine Ottosson

Mitt namn är Josephine Ottosson, jag är 27 år och kommer ifrån Stockholm. Jag studerar Grafisk design, tredje året på Mittuniversitetet i Sundsvall. Jag har en stark kreativ ådra och ett djupt intresse för formgivning har alltid brunnit för att skapa meningsfull och uttrycksfull design. Under mina tre år på Mittuniversitetet har jag lärt mig otroligt mycket och jag ser fram emot att få komma ut i arbetslivet.

Kontakta mig här

Mail: josephine.ottosson@hotmail.com