Frank Design Studio

Sammanfattning

Tillgänglighet har blivit en alltmer central faktor för att främja inkludering av personer med funktionsnedsättningar, så även inom grafisk design. Men trots att designers följer lagkrav och riktlinjer råder en negativ syn på tillgänglig design som något opersonligt och kreativt hämmande. 

För att ändra denna uppfattning tar Frank Design Studio första steget i att utforska tillgänglig design. Genom att dokumentera denna process i en bok vill de uppmuntra och inspirera andra designers att göra detsamma. Boken lyfter fram vikten av tillgänglighet samt de problem som finns, utan att ta ställning i frågan. Genom att förstå både traditionell och modern designpraxis kan designers tillsammans ta ett steg i rätt riktning mot att forma framtiden för tillgänglig design och därmed bidra till ett mer jämställt samhälle.

Kreativ brief

Bristande kunskap om tillgänglighet hos grafiska designers är ett problem som påverkar samhället i stort. Trots att lagkrav och riktlinjer efterföljs väljer många att bara tillämpa minsta möjliga nivån för att klara sig undan pekpinnar. Riktlinjerna upplevs vara komplexa och svåra att förstå medan tillgänglig design anses vara tråkigt, opersonligt och kreativt hämmande. För att vända denna syn på tillgänglig design skapas en designbyrå som uppmuntrar och inspirerar andra grafiska designers att själva utforska tillgänglig design och ta ett steg i rätt riktning, utan att kräva för mycket. 


Designlösning

Frank Design Studio skapades utifrån traditionell designpraxis och beprövade designprinciper för att koppla till målgruppen och de yrkesverksamma som främst besitter en negativ syn till tillgänglig design. Syftet var att skapa en relaterbar plattform som föregår med gott exempel och på så sätt kan uppmuntra och inspirera andra inom grafisk designbranschen att göra detsamma.

Namnet Frank” står för ärlighet och öppenhet medan symbolen, ett likamed-tecken, symboliserar jämlikhet och balans. Den grafiska profilen ska utstråla klassisk tidlöshet med moderna influenser som känns rakt på sak. Detta gjordes genom att kombinera typsnitten Akzidenz-Grotest BQ och Adobe Garamond Pro tillsammans med en varm grå färgskala.

Bokens konstruktion inspirerades genomgående av Jan Tschicholds förespråkanden om proportionella format och satsytor. Formatet utgår därför ifrån ett 2:3 format (186 x 279 mm) vilket formade övriga designbeslut därefter. Stödraster, marginaler och satsyta har tagits fram med hjälp av “Van de Graaf-kanonen” som också är framträdande i bokens visuella formgivning både i inlagan och på omslaget.

Inlagan trycktes på papperstypen Munken Lynx 150g och är sydd med kedjestygn som omsluts av en hårdpärm med lösrygg. Pärmen är klädd i mattsvart pappersklot och skyddsomslaget är tryckt i ett vitt matt papper för att komplettera pärmen.

“Van der Graaf-kanonen”.
Stödraster, satsyta och proportioner.

Innehållet består av följande kapitel:
1. Beprövade designprinciper
2. Vad är tillgänglighet?
3. Tillgängliga designbeslut
4. Synen på tillgänglig grafisk design
5. Vad säger lagarna?
6. Ett steg i rätt riktning

Dessa kapitel visar på Franks utforskande av två sidor, vikten av tillgänglighet samt problematiken kring det, utan att ta ställning i frågan om vad som är rätt och fel.

Kapitel 3. Tillgängliga designbeslut visar exempel, så som olika tillgängliga typografiska beslut, utifrån information som Frank har hittat under processen. I pärmens insida finns även en ficka där dessa typografiska beslut är samlade i form av lappar som kan tas fram och jämföras på ett smidigt sätt.

Kapitel 6. Ett steg i rätt riktning är en uppmaning till andra designers att våga ta steget. Frank vill påminna om att det är bättre att ta ett steg i taget än att inte göra något alls. Det är okej att inte sitta på alla svaren, det är okej att göra fel. Om alla tar ett steg kan vi tillsammans förena två sidor och vända synen på tillgänglig grafisk design.

Övriga produkter som Frank har skapat i samband med boksläppet är sådant som grafiska designers kan tänkas behöva. Ett urval av dessa produkter består av pennor med pennvässare, skissblock i A4 och A5 samt en kaffekopp. Produkterna är märkta med Franks logotyp och dekorerade med motiv från boken.


Nicholine Woznicki

Jag är Nicholine (Nicki) Woznicki, en 30-årig grafisk designer född och uppvuxen i Sundsvall. Min ambition? Att tänka steget längre och hitta innovativa lösningar som är både estetiskt tilltalande och funktionella.

Efter tre års studier inom Grafisk design, en resa som har varit lika spännande som utmanande, är jag nu redo för nya utmaningar i arbetslivet. Om du letar efter en designer som kombinerar hårt arbete med ett leende och passion för att hjälpa andra – kontakta mig!

Kontakt:
n.woznicki@hotmail.com
LinkedIn

Leave a Reply