Sammanfattning
Ett platsvarumärke är en strategisk process där en plats marknadsförs med avsikt att skapa en positiv och attraktiv image. Syftet är att identifiera och kommunicera platsens unika karaktär, kultur, historia och värderingar. Det innebär att skapa en positiv image som särskiljer platsen från andra.
Härnösand är en stad i södra Ångermanland som gått igenom många skepnader i sitt varumärkesarbete i hopp om att hitta sin egna unika identitet.
Här presenteras staden Härnösand genom en strategi som inte brukar höra till praxis inom platsmarknadsföring – ärlighet. För att förklara hur en plats känns behöver man vara ärlig med hur det faktiskt är, och belysa både det positiva och negativa.
Kreativ brief
I min kreativa brief utgick jag från frågeställningen hur man får människor som flyttat ut till större städer att flytta tillbaka till Härnösand.
Designlösning
Jag gav mig själv uppdraget att skapa ett nytt platsvarumärke för Härnösand genom att söka svar på hur man visar hur en plats känns. Genom att se på platsen så som den är i verkligheten och att till skillnad för vad som är praxis inom platsvarumärken, att inte bara fokusera på de allra mest positiva sidorna. För att skapa en helhetsbild av en plats anser jag att man måste vara ärlig med hur det faktiskt är på riktigt. Genom den visuella identiteten skapas en annan känsla, som är mer äkta och ger en trovärdigare bild av staden. Budskapen har visualiserats genom en affischkampanj, ett magasin, en vinylskiva och en flyttkartong.
Oscar Abramsson Normark
Jag är född och uppvuxen i Härnösand, bor här sedan fyra år tillbaka efter flera år i Stockholm. Medlem i Musikföreningen Härnta som anordnar endagsfestivaler i Härnösand. Har en sambo, en son och en labrador. Intresserad av att skapa starka visuella identiteter.
Om du vill jobba med mig eller veta mer om något jag gör så skicka ett mail till oscar.abramsson.normark@gmail.com