BucketBook

BucketBook är en bok som syftar på att i förebyggande syfte minska ungdomars nyfikenhet för droger, för att de ska vara upptagna att leva sina liv som ungdomar istället.

BucketBook är en bucketlist i bokform som innehåller allt en ungdom bör göra innan de övergår till det vuxna livet. En bunt med utmaningar medföljer boken som man sedan river av, genomför och klistrar in i boken på respektive kapitel. Boken blir ett arkiv för dina avklarade utmaningar. Och en memoar senare i livet. Man kan även ta kort på utmaningar man har genomfört och tagga vårat instagramkonto för att bli presenterad där. Detta ger ett hjälpmedel till de som inte har avklarat vissa utmaningar ännu, som kan gå in och kolla hur andra har genomfört vissa utmaningar.

I min uppsats undersökte jag den visuella kommunikationen på barnböckers omslag som berör ämnet missbruk. Resultaten visar att dessa visuella element främst användes för att väcka känslor, särskilt sorg eller passion. Detta uppnåddes genom användning av visuella element, såsom färger som rosa eller blå och dekorativa titlar.

Utifrån denna uppsats har jag gett mig själv uppdraget att hålla mig till samma ämnesområde, böcker för barn och ungdomar. Men istället för att fokusera på missbruk som ämne så vill jag skapa ett projekt som avleder ungdomar från missbruk och minskar deras nyfikenhet på droger.

Målgruppen för denna produkt är ungdomar omkring 12 år som känner att de inte riktigt har någon daglig sysselsättning på fritiden och är villig att testa något nytt.

Designlösning

Min designlösning är en bok riktad till ungdomar. Istället för att direkt behandla missbruk, är syftet med boken att minska nyfikenheten för droger genom att uppmuntra ungdomar att engagera sig i mer meningsfulla aktiviteter istället. Med fokus på FN:s globala mål nummer 3, god hälsa och välbefinnande, har jag skapat BucketBook. Det är en bucketlist i bokform som innehåller utmaningar för ungdomar att genomföra innan de blir vuxna.

Denna bok kommer säljas på olika bokhandlar men främst på Akademibokhandeln på pysselboks avdelningen. Då boken räknas som en interaktiv bok och passar bäst in där för målgruppen.

Med boken så medföljer en bunt med utmaningar. Alla dessa utmaningar är indelade i olika kategorier, som exempel Tid & Plats där utmaningarna handlar om att vara på olika ställen eller olika tider.

Inledning till kapitel och sida där utmaningar ska klistras på

Från denna bunt så kan man riva av utmaningar som man önskar att genomföra under en dag eller under en vecka, när man sedan har avklarat utmaningen så bockar man av den och klistrar in på respektive kapitel i boken, boken blir då som ett arkiv för utmaningar som genomförts och ett samlingsobjekt, där man vill samla in så många utmaningar som möjligt och blir en memoar senare i livet, där du kan se vad du tidigare gjort.

Kapitelsida på bunten
Exempel på utmaning
Inlägg av instagramkontot
Hur inlägg presenteras på kontot

Med denna bok så finns även ett Instagramkonto som ska vara som en inspirationskälla för andra som inte har genomfört vissa utmaningar. Man kan lägga upp bilder på utmaningar som man har genomfört och tagga Instagramkontot för att bli presenterad där. Detta kan ge användarna av boken extra motivation att få bli presenterad på kontot eller inspiration att se hur andra har genomfört utmaningar.

Kapitelsida

Alla utmaningar är även indelade i svårighetsgrader där 1 är lägst och 5 är högst, svårighetsgraden baseras på hur lång planering utmaningen uppskattas behöva eller hur svår utmaningen är. Varje svårighetsgrad räknas som ett poäng och kan användas om du och någon annan skulle vilja tävla om hur många poäng man kan få ihop under en dag eller en helg till exempel.

Boken är uppdelad i 10 kapitel. Kapitel ett är introduktionen, medan kapitel 2-9 baseras på den medföljande buntens utmaningar. Kapitel 10 fokuserar på expansioner, med tanken att separata buntar med mer specifika kategorier av utmaningar eller en allmän mix av nya utmaningar kommer att säljas separat. Detta ger användarna möjlighet att hitta specifika fritidsaktiviteter eller hobbys de gillar, samtidigt som boken hålls modern och uppdaterad.

Ett exempel på en expansion är “Fotografen”, där alla utmaningar kretsar kring fotografering. Ett annat exempel är “Med ännu fler vänner”, en förlängning av kapitlet “Med vänner” som erbjuder ännu fler utmaningar att genomföra med sina vänner.

Simon Eriksson

Jag är en kreativt belagd person från Östersund som gillar att hålla på med många sysselsättningar som musik, dator, design och är även tekniskt intresserad. Du kan nå mig på kontaktinformationen nedanför.

Epost: simon.d.eriksson@gmail.com

Du kan även nå mig på Linkedin