Frid

Sammanfattning

Mäns våld mot kvinnor, ett samhällsproblem som resulterar i skräck för kvinnor och barn. Organisationen Frid arbetar för att ge dessa människor trygghet och stöd. ”Trygghet till inköpspris” är en kampanj där Frid leker med rea-estetiken för att fånga blickar och omvandlar köpimpulsen till ett erbjudande om verklig trygghet utan vinst.  

Kampanjen förhåller sig till FN:s globala mål 5.2 som arbetar mot att utrota våld mot kvinnor och flickor, därav kampanjens symbolfigur Frida. Hon är sensoriskt tillverkad med tyngdpärlor, stressboll och mjuk plysch för att ge lugn och trygghet hos barn, oavsett vilket hem de växer upp i. Frida kan köpas till ett barn du älskar, eller doneras till barn i behov. Våld mot barn sker ofta i tystnad, för dessa barn är inte hemmet en fristad, men en nalle från Frid kan bidra till det. 

Kreativ brief

Mäns våld mot kvinnor är i Sverige ett stort och komplext samhällsproblem. Det här våldet drabbar inte enbart kvinnorna, det drabbar även barnen som tvingas att växa upp i ett otryggt hem. Därav vill jag genom grafisk design synliggöra detta.


Designlösning

Här presenteras min designlösning. Organisationen Frids kampanj ”Trygghet till inköpspris”. Nedan visas hur kampanjen tar form i allt från affischer och klistermärken till förpackning och nalle.

Frids symbolfigur Frida. Hon är sensoriskt tillverkad med tyngdpärlor, stressboll, mjuk plysch samt bubbelplattor för att ge lugn och trygghet hos barn.
Så här ser Fridas förpackning ut till konsumenter som köper och bidrar. Frid skänker en nalle till ett utsatt barn per nalle som köps, därav kampanjens namn. Nedan visas fram- och baksida på det medföljande kortet.
Så här levereras Frida till ett barn i behov. Nedan syns fram- och baksida av den medföljande lappen.
Klistermärken att sätta upp på exempelvis anslagstavlor, stolpar eller mötesplatser för att sprida kampanjen.
Var med och stötta oss i kampen mot mäns våld mot kvinnor och barn!

Alwa Wiklund

Hej! Jag heter Alwa, är 22 år och uppvuxen i Jämtland.

Jag har alltid varit kreativ och lösningsorienterad, vilket ledde mig till Grafisk design. Ett område jag visste lite om när jag började, men som de senaste tre åren har varit både lärorikt och utvecklande. Nu ser jag fram emot att kliva ut i arbetslivet och få möta nya utmaningar där min design kan skapa verklig effekt.

Tel: 070 628 99 59
Mejl: alwa.wiklund@gmail.com