
Sammanfattning
Forget Me Not är ett narrativt dataspel utvecklat av spelstudion Teller of Tales, som belyser krigets psykologiska och emotionella konsekvenser för individer. Spelet utspelar sig några år efter krigets slut, i ett samhälle under återuppbyggnad. Du spelar som en journalist som söker svar på krigets obesvarade frågor: Hur hände detta? Varför hände det? Och vem ska hållas ansvarig? För att hitta svaren intervjuar du personer som på olika sätt blivit påverkade – generalen, den unga veteranen och den äldre damen. Deras berättelser avslöjar både trauma och hopp.
Teller of Tales skapar engagerande spel, i linje med FN:s globala mål, med fokus på samhälls- och världsfrågor. I samband med spelets lansering hölls ett event med speltestning, aktiviteter och seminarier om fred, krig och PTSD.
Kreativ brief
I min vetenskapliga undersökning analyserade jag hur olika genrer av dataspel visualiserar krig och beväpnade konflikter. Resultaten uppmärksammade att dataspelens design tenderar att både kritisera samt glorifiera krig och beväpnade konflikter. Dataspelens visuella design leder dock till ett problem: dataspelen visualiserar inte allvaret helt bakom krig och beväpnade konflikter. Det skapas då en form av alienering samt avsaknad av förståelse hos spelaren i relation till dessa teman. Med utgångspunkt i detta problem formulerade jag min kreativa brief: För att konfrontera samt lösa alieneringen hos spelarna vad gäller krig och beväpnade konflikter ämnar jag som designer att skapa ett pedagogiskt spelkoncept där spelarna får bemöta, interagera samt lära känna krigets olika aktörer och deras äkta samt tragiska berättelser.
Designlösning
Lösningen som togs fram med hjälp av min kreativa brief var då skapandet av spelet Forget Me Not samt en tillhörande spelutvecklingsstudio i form av Teller of Tales. Till spelet designades affischer, artprints, animationer samt en förpackning som innehåller både informationsfolder och CD. I samband med lanseringen av spelet anordnades ett lanseringsevent som bjöd in andra kreativa organisationer och företag att hålla seminarier och utställningar samt välkomnade alla intresserade till att ta del av speltestning och andra aktiviteter.

Teller of Tales
Teller of Tales är ett svenskt spelutvecklingsstudio vars mål är att skapa intressanta, informativa och känsloväckande storybaserade spel.
De drar inspiration ur verkliga händelser och skapar fiktiva berättelser som, via spelen, kan ses som ett återberättande av de verkliga händelserna. Det är så de fick namnet Teller of Tales.
Teller of Tales vänder sig till spelintresserade ungdomar och vuxna som gillar berättelserika- och informativa spel. Deras spel går att hitta hos digitala distributionstjänster men även spelbutiker och elektronikbutiker. Alla deras spel har utvecklats och formgivits med utgångspunkt ur FN:s Globala mål. I samband med inspirationen tagen ur verkligheten så kan Teller of Tales även anses ha politiska undertoner i de spel de skapar.
Forget Me Not

Spelet Forget Me Nots förpackning består utav en yttre låda som innehåller en inre bokliknande förpackning. Inuti den inre förpackningen hittar man på vänster sida en folder med information om spelet såsom hur spelet spelas, spelets berättelse samt karaktärernas bakgrundshistorier. Till höger finner man CD:n och ovanför CD:n finns en dikt som avspeglar spelets budskap, det vill säga: Glöm inte kriget.




Produktfotografier.



Designen på affischerna och artprintsen.
Forget Me Not är ett berättelsedrivet 2D-spel. I spelet har det gått några år sedan kriget tog slut, och samhället försöker långsamt bygga upp sig självt igen. Spelarkaraktären är en journalist som försöker ta reda på krigets bakgrund och underliggande orsaker, men arkiven, anteckningarna, böckerna och fotografierna räcker inte längre. För att få svar har journalisten valt att vända sig till personer som på ett eller annat sätt varit delaktiga i kriget. De tre karaktärer som journalisten pratar med är generalen, den unga veteranen och den äldre damen.



Spelets tre karaktärer: generalen, den unga veteranen och den äldre damen.
Tillhörande animationer till spelet.
Lanseringsevent



Inbjudan, schema och poesikort tillhörande evenemanget.
Lanseringseventet ägde rum på Kulturmagasinet i Sundsvall den 29 Maj under Veterandagen. Utsläpp av spelet till allmänheten tog plats då i samspel med speltestning, där deltagare kunde få belöningar genom att hitta ett gömt easter egg-event under testningen. Därutöver anordnades även fredsseminarium av företag och organisationer inbjudna av Teller of Tales, och andra aktiviteter däribland fortsatt speltestning, poetry-slam, diskussionsövningar och utställningar.
Angelina Sorya Dib
Hej!
Jag heter Angelina Sorya Dib, är född 2003 och uppvuxen i Sundsvall. Själv har jag alltid varit intresserad av de mer kreativa ämnena, framför allt design och illustration. Oftast när man ser mig så sitter jag och ritar. Jag ser fram emot att vidareutveckla mina färdigheter inom grafisk design och längtar efter att ge mig ut i arbetslivet!
Om ni vill kontakta mig så når ni mig via angelina.dib03@gmail.com.
