Noll°

Sammanfattning

Snowboardåkning är en säsongsbunden sport, där snö självklart krävs för att det ska vara möjligt att kunna utöva sporten. Här presenteras ett snowboardvarumärke som har för avsikt att uppmärksamma det som händer med vintrarna nu för tiden – att de blir allt varmare och kortare. 

Motiven och texterna på snowboardarna är inte bara till för dekoration, utan de är även tänkta att fungera som affischer där grundtanken är att uppmärksamma de allt varmare vintrarna.  

Varumärkets ståndpunkt syns även på förpackningarna. Här återfinns budskapet “För fler vita vintrar”, som är kopplat till vad varumärket strävar efter. Förpackningar till valla, klistermärken samt etiketter till snowboardarna är framtagna. Även klistermärken, där de olika budskapen återfinns, är framtagna. 

Kreativ brief

I min uppsats undersökte jag hur skillnaden i designen ser ut hos dam- respektive herrsnowboards. Utifrån detta gav jag mig själv uppdraget att skapa ett varumärke som helt tar bort den här uppdelningen, genom att i stället hitta ett universellt tema att utgå från. 


Designlösning

Min designlösning blev snowboardvarumärket Noll°, vars främsta syfte är att rikta uppmärksamhet mot det som händer med våra vintrar. Varumärket vänder sig till de som är beroende av att vintrarna fortsatt är kalla och fyllda med snö – snowboardåkarna.


Astrid Gustafsson

Hej! Jag heter Astrid Gustafsson och kommer ursprungligen från Ludvika.

Från att i princip inte kunna någonting om grafisk design, har jag under mina tre år på Mittuniversitetet fått möjlighet att utveckla mina färdigheter inom ämnet. Efter dessa tre år ser jag nu fram emot att se vad framtiden har att erbjuda.

Kontakta mig gärna på LinkedIn eller via mail, astapasta1@live.se.