Ruid

Sammanfattning

Ruid är ett tevarumärke med kaféer på svenska universitet. Deras mål är att bidra med en positiv och lättsam attityd till studier i en annars ofta tung och deppig miljö.

Med färgstark och livlig design och budskap som “Allt löser sig tillslut” och “Livet forsätter” skapar Ruid en ny och uppmuntrande atmosfär.

Idag saknas tryckta, positiva budskap om studier i universitetsmiljön, något som undersöktes i min C-uppsats och ligger som grund för projektet.

Projektets fokus ligger i teförpackningen som består av olika kapitel menade att representera lärandets process från nyfikenheten till förmedlandet där maskrosen används som symbol. Inuti tepåsarna gömmer sig överraskningar kopplade till varje del och påsarna skymmer även baksidan med studietips som gradvis upptäcks kopp för kopp.

Kreativ brief

Problemet jag ville lösa var bristen på budskap om kring universitetstudier som förmedlas
tonen av glädje och positivitet till unga vuxna på universitet i formav tryckt material

Uppdraget jag gav mig själv var att på ett engagerande och motiverande sätt främja positivitet
kring universitetsstudier och belysa lärandet som process

Detta utfördes genom att förpacka lärandet i form av budskap och hjälpmedel för lyckade
studier genom ett tevarumärke med kaféer på universitet


Designlösning

Varumärket har som verksamhet att förvalta kaféer på svenska univeristet. Målet är att skapa en gemensam och inbjudande miljö för studenter att mötas och studera tillsammans. Varumärket skulle också öppna för samtal och reflektion hos studenter. Det var viktigt i detta projekt att skapa relaterbarhet ur ett positivt perspektiv utan att vika sig undan för de utmaningar studenter möter. En central del i projektet blev orden och uttrycken. Uttrycken som visar sig designen är baserat på riktiga studenter och vad de själva säger till sig själva i de tuffaste lägena för att lätta på trycket.

Ta det inte så seriöst är en tekollektion med kapitel som symboliserar lärandet som process.

Förpackningslösningen är i form av en pärm med kartongark och tepåsar fastsatta på baksidan av de.

Baksidan, som sakta uppenbaras efter varje kopp te, ger studieråd kopplade till varje del i lärandet.

Tepåsarna innehåller överraskningar som också representerar dessa delar.

Nyfikenheten innehåller motiverande citat.

Insamlandet består av ett memory.

Sammanställning skapar en poster.

Fördjupandet blir en labyrint.

Målet formar sig till ett prickskyttespel.

Och till sist förmedlandet, som innehåller frågor för samtal och reklektion.


Linnéa Falberg

Hejsan!

Jag heter Linnéa, är 23 år gammal och har alltid haft min grund i kreativitet och teknik. Jag är likaså konstnärlig som logiskt grundad och tycker att världen behöver mer färg.

Under dessa tre år har jag fått gå in på djupet i min kreativa förmåga och utvecklat min designprocess. Kunskaperna jag bär med mig vill jag använda för att skapa nytänkande och unik design.

Besök min Linkedin profil eller skicka ett mail till Linnea.fahlberg2905@icloud.com