Frekvens Collective

Sammanfattning

Musiken idag göms i överfyllda lådor och styrs av algoritmer. Omslagen följer förväntade normer, och den fysiska musikupplevelsen blir allt mer dyr, sällsynt och svåråtkomlig. Vad händer med sambandet mellan lyssnare och skapare när musiken förpackas likadant, och försvinner i mängden?

Lösningen är ett skivbolag och butik, som skapar en miljö där varje musiker får ett eget utrymme, en egen plats att uttrycka sig, på egna villkor. Skaparna får full kontroll över hur deras musik ska presenteras, synas och upplevas. Omslagen, berättelserna och uttrycken skapar en upplevelse, oavsett om du handlar eller bara vill upptäcka något nytt.

Frekvens Collective är det skivbolaget. Den butiken. Med ett nytt format som öppnar upp för tillgänglighet, kreativ frihet och gemenskap – för att återupprätta sambandet mellan lyssnare och skapare.

Kreativ brief

Albumomslag har blivit genrekoder – visuella mallar som formar vår uppfattning långt innan vi lyssnat. Samtidigt är den fysiska musikupplevelsen idag otillgänglig: skivor staplas i lådor, musiken kräver förkunskap, pengar och tålamod för att ens hitta. Det här projektet vill förändra det. Vi skapar ett skivbolag och en fysisk plats där varje artist får ett eget utrymme – som en soloutställning. Musiken visas, inte göms. Designen befrias från genrelogik och blir ett sätt att skapa närhet, inte distans. Ingen behöver köpa något för att ta del av processen, konsten eller berättelsen. Artisten styr uttrycket. Skivbolaget stöttar. 

Alla får synas. Alla får lyssna. Det handlar om tillgänglighet, kreativ frihet – och om kultur som en del av vår hälsa och vårt välbefinnande. Vi måste vårda skapandet. Och vi måste göra det öppet.


Designlösning

Det slutade i Frekvens Collective. Ett svenskt indie skivbolag som driver en egen butik, med samma namn. Att ett skivbolag driver egen butik är något som idag inte finns. Tanken med just en butik är att skapa det utrymmet som artisterna förtjänar. Vi ska mötas av artisterna, vi ska se dem när vi kommer in. Vi ska inte behöva leta efter dem. Detta gör företaget både attraktivt för lyssnaren, som kan inspireras och titta runt som om det vore ett galleri, och det är attraktivt för artisten. Att vara signad på ett skivbolag som stolt presenterar sina artister, samt ger dem en större kreativ frihet, då de själva får bestämma vad som ska komma ut på marknaden, hur det ska se ut och i vilka kvantiteter. I slutändan blir det som om varje enskild artist får en egen liten butik, en egen utställning, där de får uttrycka sig och sin musik på egna villkor.

Frekvens Collective fokuserar mycket på den analoga musiken, LP-skivor, CD-skivor och i några fall även kasettband.

För att arbeta med främjandet för skapande och den större kreativa friheten så ges det ut ett typ av magasin för varje album som Frekvens Collective ger ut. De innehåller information om bandet, albumet och andra berättelser som de vill berätta. Något som strävas att få med i alla är information om hur man själv kan spela musiken. Ofta genom ackord och gitarr- och bas tabs. Annat kan förekomma också, beroende på hur musiken låter, och vad de vill dela med sig av.

Magasinen kan ta form på olika sätt, i olika format och storlekar med olika bindningstekniker.


Milla Tolonen

Hej! Jag heter Milla Tolonen, är 21 år gammal. Född och uppvuxen i Stockholm. Jag flyttade till Sundsvall för att plugga grafisk design. Utbildningen har varit lärorik och rolig, och jag ser fram emot att få arbeta inom design i framtiden!

Hör av er om ni vill veta mer!

mail eller via min LinkedIn