Bläckberättelser

Mitt projekt är något som ligger mig nära, att teckna och berätta historier. Jag tror att alla människor är historieberättare på något sätt, de kanske gillar att teckna eller skriva eller kanske berätta. Så det jag ville göra var att skapa en plats där dom här historierna får en plats att berättas och visas upp. Det finns många som känner att dem inte kan göra det tillräckligt bra eller kanske inte känner att det som finns är för dem. Så jag vill skala av vad kultur är, en historia eller en berättelse. Det är visuellt och informerande, eller för att skala ner det ännu mer, det är bild och text, som grafisk design. Ett enkelt sätt att berätta en historia med bild och text är en serie, och då är vi framme vid mitt projekt. Seriemuseet och satsningen Bläckberättelser.

En kultursatsning.

En kultursatsning.

Så för att skapa en plats för ohörda historier som är välkomnande vill jag starta Bläckberättelser. Det är en satsning för att uppmana Sundsvallsborna att teckna ner sina historier och sedan visa upp dem, det enda kravet som finns är att det ingår bild och text. Allt från streck-gubbar till oljemålningar, från kanske bara ett ord till en novell. Så länge dessa två sitter ihop är det en serie. Satsningen kommer att utlysa teman på de serier som vi vill ha in, breda teman som till exempel ”svartvitt” eller ”överraskning”. Satsningen kommer sedan uppmana Sundsvallsborna att skicka in sina serier, dessa kommer sedan samlas ihop, ges ut som en samlingsbok och ställas ut på min andra del av projektet: Seriemuseet.

Seriemuseet, Sjögatan 1

Seriemuseet, Sjögatan 1

Seriemuseet ja, för finns det inte en plats så måste man skapa den och jag har valt att skapa seriemuseet. Förutom att ställa ut Sundsvallsbornas egna serier så kommer det att husera andra serierelaterade utställningar och en museishop, museets intäkter kommer att finansiera både museet och min kultursatsning Bläckberättelser. Seriemuseet kommer husera i ett stort orange hus på Sjögatan, med olika utställningar på varje våning.

Serie museets skyltar

Serie museets skyltar

Nu när jag förklarat tanken bakom och vad min kultursatsning är tänkte jag gå in lite mer på det grafiska arbete som jag slavat med dom här veckorna. Jag tänkte börja med Seriemuseets grafiska profil och visuella identitet. Jag ville att den grafiska profilen skulle kännas välkomnande och inte för strikt och klinisk. Jag valde att jobba med serierutor för att skapa ett grid att följa. Dessa serierutor återfinns genom hela projektet och är tydliga även i seriemuseets logotyp, i logotypen har jag gjort serierutorna mer handgjorda för att återknyta till att det är ett handgjort medium utan perfekta kanter. De typsnitt jag valt att använda är Avenir och Caslon , Avenir för att det har en rund form som känns lite serieaktigt men samtidigt är tydligt, och Caslon för att det har en liknande rundning och fungerar bra med Avenir. De färger jag använt är svart,vitt grått och orange, svart vitt och grått för att det är dessa som oftast används i serier och orange för att få till en bra accentfärg som ger lite action till profilen och fungerar bra med de andra färgerna.

Grafisk profil och färger

Grafisk profil och färger

Förutom profilen så har jag också tagit fram tre olika förpackningar för produkter som kommer säljas i museets affär. Det jag velat genomgående med alla produkter är att dem ska fungera som bra behållare och vara bra förpackningslösningar för produkterna. De tre produkterna som jag valt att förpacka är pennor, serierutade teckningsblock och konstryck som kan köpas i museet.

För pennförpackningen ville jag ha en förpackning som kunden kommer fortsätta att förvara pennorna i, jag ville också att den ska vara väldigt vit med mycket luft. Detta för att jag tänkt att det kommer locka till kunden att rita på förpackningen själv och verkligen göra den personligen då de förhoppningsvis kommer att gå och förvara sina pennor i den.

Pennförpackning för 6 st pennor.

Pennförpackning för 6 st pennor.

Min andra förpackning är en förpackning för de serierutade block som kommer säljas i affären, och jag tyckte att bara den framsida som jag gjort för blocken var lite tråkigt som förpackning så ville jag göra en sorts väska för flera block att förvaras i.

Förpacknings för tecknarblock, stängd framsida och baksida.

Förpacknings för tecknarblock, stängd framsida och baksida.

Den här förpackningen är annorlunda på det sättet att den är dekorerad av teckningar på de platser där de syns minst. Tanken är som tidigare att förpackningen kan göras personlig av kunden. Jag har tänkt att de serier som skickas in i satsningen ska komma att dekorera de sidor som nu är teckningar av mig. Teckningar sitter där de sitter för att just inbjuda den som köpt blocken att fortsätta rita på de stora tomma ytor som finns. Förpackningen får plats med tre stycken ritblock, eller ett block och en pennförpackningen. Förpackningen kan slutas för att skydda blocken och är gjord i 770 grams invercote duo för att vara stenhård och väldigt hållbar, just för att kunden ska kunna förvara sina block säkert och kunna transportera dem utan att vara orolig för skador.

Blockförpackning öppnad samt dekorerade kortsidor.

Blockförpackning öppnad samt dekorerade kortsidor.

 

Min tredje förpacknings är en ganska enkel mapp för att förvara konstryck som köpts på museet, den är gjort i robust kartong med skyddande flikar och tajt stängning för att skydda innehållet. Tanken är att förpackningen kommer behållas och fungera som skydd för till exempel seriesidor eller andra papper som kunden vill skydda.

Konstrycksförpackning

Konstrycksförpackning

Jag har även tagit fram två affischer i marknadsföringssyfte för min satsning Bläckberättelser som jag tänkte diskutera tankarna bakom lite fort nu på slutet.

Den första affischen är då den här. Den är dels tänkt att tryckas och sättas upp i stora format samt att finnas att ladda ner och skriva ut själv. Tanken med de tomma serierutorna är att locka dem med kliande ritfingrar att fylla i sin egen historia, och eftersom den är undertecknad av just museet och satsningen så ska dessa fungera som avsändare av just din historia. Detta för att ge en tyngd och validitet åt vad just du har valt att göra. De tomma rutorna ska också fungera till att locka till utställningen av bidragen som blir nyfikna på vilken historia som kan komma att utspelas i de tomma rutorna. Delen av affischen med informationen ligger under en streckad linje för att visa att man kan klippa av seriedelen om man så vill för att skicka in.

Affisch för marknadsföring av min satsning.

Affisch för marknadsföring av min satsning.

Den andra affischen är mer utförlig och är tänkt att visa på vad som kan finnas på museet och vad en serie kan vara. Den ska återigen väcka nyfikenhet och förklarar också hur man skickar in och vad som ska göras.

Affisch för marknadsföringssyfte av satsningen och utställningen.

Affisch för marknadsföringssyfte av satsningen och utställningen.

På båda dessa affischer så är bläckberättelser det viktiga varumärket men seriemuseet är med som avsändare för att lägga tyngd på att det just du gör är värt att ställas ut och visas upp, något som har varit en grundtanke i projektet. Att skapa en plats för berättelser och historier som kanske annars inte skulle hörts.