Visste du att varje år slängs det 8 miljoner ton plast i våra hav? Att varje år produceras det ca 350 miljoner ton och att det i dagsläget flyter omkring ca 150 miljoner ton plast i våra hav? Visste du även att det tar 400 år för en plasttandborste att brytas ned? Är det verkligen hållbart att använda en plasttandborste i tre månader som sedan kommer finnas kvar på vår planet i 400 år? Det tycker inte jag.
I mitt examensarbete fokuserade jag på två av FN:s hållbarhetsmål. Mål nr 12; Hållbar konsumtion och produktion, samt mål nr 14; Hav och marina resurser. Mitt mål med arbetet var att upplysa om plastprodukters negativa effekt i naturen och att introducera ett urval av mer miljövänliga produkter som vi kan ersätta vardagliga badrumsartiklar med för att leva med en hållbarare konsumtion.
Min lösning är varumärket Marin. Marin är ett japansk-inspirerande varumärke där produkterna är framtagna för att minska användningen av plast som några av marknadens vanligaste hygienartiklar är gjorda i till produkter tillverkade i andra hållbara material. Exempelvis ersätts tandborsten med bambutandborsten, tandkrämstuben med tandkrämstabletter och tandtråd med silkestandtråd.
Ett förekommande grafisk element i Marins 真凛 profil är den röda cirkel som är inspirerad från japanska hanko-stämpeln. Inuti stämpeln visas vanligtvis personens namn och denna stämpel används som signatur i öst- samt sydasiens länder. Här ser man hur tecknet för MA (真) samt tecknet för RIN (凛) visualiseras.
I Japan kan text läsas och skrivas lodrät i båda riktningar och även vågrät i båda riktningar, även om det vanliga är uppifrån och ner eller höger till vänster. Därmed är logotypen för varumärket formgiven på ett lekfullt vis där det är möjlighet att applicera logotypen på olika vis och därmed går det att läsa den uppifrån ned.
Förpackningarna är formgivna i papper och inte plast. Det transperanta pappret framhäver en renlig och steril känsla vilket är en viktig aspekt när det gäller hygienartiklar.