Projektet genomförs i samarbete med Sundsvalls stadsbibliotek. Uppdraget gäller att ta fram en lösning till förbättrad tillgänglighet och tydliga digitala tjänster, med fokus på självhjälpsytan och loungen. Uppdraget har också inneburit att ta hänsyn till det som Sundsvalls stadsbibliotek kallar för “meröppet-service”.
Meröppet-service innebär att en bibliotek håller öppet längre på kvällstid utan att bibliotekspersonal finns på plats. Öppettiderna kan variera beroende på vilket bibliotek det är i Sverige. Meröppet-service håller öppet efter vanliga stängningstid från kl. 18:00 till 21:00 eller längre. För att öka möjlighet till besök utanför ordinarie öppettider, att använda biblioteket när de kan. Det påverkar inte den vanliga öppettiden där personal finns tillgänglig som vanligt. Meröppet-service fungera som extra öppettid utan personal och efter vanlig stängningstid.
Syftet med projektet är att ta fram den slutliga designlösning som kommer att fungerar för meröppet-service, samt öka självständighet och självbetjäning för besökare när det gäller att använda biblioteket. Den digitala och den fysiska miljön ska vara igenkänningsbar, enkel, tydlig och lättförståelig.
Phisit Suwannasaeng
Om du är intresserad och vill läsa mer om mitt examensarbete finns rapporten längst upp på sidan. Tack för visat intresse!