Vägghängt möbelsystem av Peter Viberg

Från idé till färdigt koncept. Detta är mitt examensarbete där jag tagit fram ett vägghängt möblesystem som riktar sig till små hem med en stramare budget. Målet var att ta fram ett system som erbjuder en stor variation av olika typer av möbler och tillbehör, som ger tillbaka kontrollen över hemmet till användaren. Det ska inte längre vara ett problem att hitta möbler som får plats i lägenheten, som passar in och som heller inte har ett för högt pris, för varken plånboken eller för miljön.

Idén till detta projekt föddes då jag själv bodde väldigt litet, i en enrummare på strax över 20 kvm. Jag använde då IKEAs förvaringstavla Skådis som en klädhängare, dels för att jag tyckte att det kunde vara en snygg inredningsdetalj, men även för att den är väldigt praktisk. Man köper en tavla och sedan de krokar och tillbehör som man själv behöver. Det var då jag började fundera på om man inte kan göra detta i en större skala, och varför inte med möbler också.

Jag gjorde då en snabb skiss på hur detta kunde se ut och efter det började jag att söka efter ett sammarbetsföretag som kunde hjälpa mig att forma denna idé till något som faktiskt fungerar. Jag kom då i kontakt med designbyrån Yellon, som arbetar med allt från produktdesign och arkitektur men även strategi och reklam.

I detta arbete har jag arbetat utifrån designmetodikens tre faser, analys, kreativitet och resultat.

Jag genomförde en omvärlds- och- marknadsanalys för att sätta mig in i marknaden och för att se om liknande system redan finns. Jag upptäckte då att det finns ett hål mellan förvaringssystem och förvaringstavlor där just kombinationen mellan möbler och tillbehör inte finns att köpa idag.

Vidare i analysfasen genomfördes en enkätundersökning, besök i studentlägenheter, en intervju och en kreativ workshop tillsammans med två andra designstudenter.

Bild av presentationsmodell

Under den kreativa fasen lades mest tid till att lista ut hur tavlorna ska vara utformade för att göra det möjligt att hänga på både enkla tillbehör, så som krokar, men även större möbler som ex. skrivbord och skåp.

När designen var fastslagen tillverkade jag då en presentationsmodell och utförde även användartester för att se hur kommunikativt mitt system är.

Hålmönstret på tavlorna är baserat på samma mönster som IKEA använder till deras förvaringstavla Skådis. För att användaren ska vara så fri som möjligt när hen bygger sitt eget system anser jag att de tillbehör som IKEA erbjuder kan vara till väldigt stor nytta.

Genom en enkel och stilren design, där majoriteten av ytorna består av obehandlad plywood får jag en låg produktionskostnad som leder till ett lägre pris för kunderna, men även ett levande uttryck tack vare träets mönster.

Med de levande ådringarna i träet blir varje tavla unik och kontrasten till det systematiska hålmönstret blir något som väcker åskådarens uppmärksamhet.

Med möbler som håller flera funktioner kan man själv bygga exakt det rum som man själv vill ha och behöver, utan att spendera flera månaders sparande.

Renderad bild

Med möbler och tillbehör för hemmets alla rum finns inget rätt eller fel. Du skapar den möbel som du behöver, även om du bor i en enrummare på 18 kvm eller i ett stort hus och vill ha en ny garderobslösning.

Renderad bild

Att inreda små hem har aldrig varit enklare.

Om du tagit dig hela vägen ner hit, så vill jag säga tack. Tack för att du tagit dig tiden till att läsa igenom en del av mitt examensarbete och tack för förtroendet, jag hoppas du funnit det intressant.

Vill du veta mer finns hela rapporten att läsa nedan.

Allt gott!

-Peter Viberg