Farming-as-a-Service av Fanny Hedberg

I samarbete med Agtira har det i detta examensarbete framtagits ett koncept som skall underlätta försäljning av företagets olika system lämpade för butiksnära odling.
Agtira är ett nytt företag och deras koncept är nytt på marknaden, men i takt med att medvetenheten kring miljöanpassade lösningar växer också intresset för lösningar så som Agtiras butiksnära odlingar. Därför finns det ett behov av att se över hur tjänsten som de erbjuder ska se ut och hur den kan anpassas på bästa sätt efter handlarna.

Slutkonceptet landade i en hemsida riktad mot handlarna, där relevant information finns lättillgänglig, med möjlighet att få ett direkt förslag på vilket system som lämpar sig för deras butik efter deras önskemål och behov. Hemsidan erbjuder även möjlighet att se systemen i den miljön de kommer att finnas i med förstärkt verklighet.
Det har även framtagits en produkt som erbjuder hemmaodling för att få ut Agtiras namn bland privatpersoner och uppmuntra till återanvändning för att nå Agtiras mål och vision om att minska sitt klimatavtryck.

Slutkoncepten är framtaget efter de personas som skapades för att skapa en tjänst som anpassar sig efter olika behov. Ett nytt och förbättrat koncept har tagits fram enligt syftet med projektet.

I vidare utveckling kan det vara relevant att se över tjänsten vid ett senare tillfälle, när Agtiras tjänst har flera användare än i dagsläget för att få en bredare uppfattning för att anpassa den på nytt.

På hemsidan kan handlaren enkelt fylla i behoven och få ett direkt förslag på lösningar. Finns det vidare intresse att få systemet installerat fyller handlaren i kontaktuppgifter och blir sedan kontaktade utav Agtira.

På hemsidan hittar handlaren all relevant information kring tjänsten. Här visas även butiker med Agtiras system upp, detta för att ge exempel på hur det kan se ut och bidrar till en realistisk bild av lösningarna.

För att ge handlaren möjlighet att se systemen i verklig skala har en tjänst som tillåter AR – förstärkt verklighet lagt till. Här tillåts handlaren testa de olika systemen i eller i anslutning till butiken.

Utöver handlarna har även slutanvändarna valts att inkluderas i tjänsten. Med odlingskorgar och växtnäring tillåts fortsatt odling i hemmet. Detta bidrar till minskat matsvinn och får ut Agtiras namn bland privatpersoner.

Tack för att ni läst om mitt examensarbete!

Vill ni veta mer eller har frågor är ni välkomna att kontakta mig.

-Fanny Hedberg