Förbättrad ansökningstjänst för studiemedel.
I samarbete med Centrala studiestödsnämnden (CSN) har detta examensarbete varit att undersöka nuvarande ansökningstjänst för studiemedel. Med hjälp av en designprocess med användaren i fokus har behoven identifierats och slutligen utvecklats ett koncept av en förbättrad ansökningstjänst. Ansökningsprocessen för studiebidrag har effektiviserats genom att reducera antalet steg från 9 till 7. Denna förbättring har gjort det lättare för förstagångssökande studenter att ansöka om studiemedel och därigenom förbättrat användarupplevelsen. För att göra ansökningsprocessen mer intuitiv har gränssnittet förbättrats genom att tillämpa kulör från CSN:s grafiska profil, inkludera illustrationer och symboler kopplade till rubrikerna samt en tydligare på struktur formuläret.
Tack för att ni har tagit del av mitt examensarbete!
Vill ni veta mer eller har frågor är ni välkomna att kontakta mig!
– Martin Nilsson