VEXA

Ett verktyg för att förebygga den problematiska skolfrånvaron

Detta examensarbete har skett med koppling till omställningen God och Nära vård på Landsbygden och mynnat ut till att fokusera på elever med problematisk skolfrånvaro.


Syftet med projektet är att skapa en produkt och tjänstedesignmässigt hjälpmedel för att förhindra ökningen av elever med problematisk skolfrånvaro. Ökningen beror på bland annat de allt högre krav som ställs i skolan, fler vikarier som håller lektionerna och kaos i klassrummet. Med hjälp av användaren i fokus har tjänstedesignprocessen använts för att komma fram till att elever saknar struktur, och därmed riskerar en problematisk skolfrånvaro bland eleverna.


Detta resulterar i en klocka med fem funktioner: tid, dag och datum, hjälpknapp för att tillkalla skolpedagog, timer, ett skolbatteri och knappar för sova och vakna. Tillsammans skapar dessa funktioner en klocka som inte ser ut som ett hjälpmedel, och som vill användas av användaren. Ett verktyg som skolan köper in för att hjälpa eleverna.

En klocka som, med fortsatta tester och utvärderingar, kan komma att bli ett verktyg som används av alla inom skolan

Klockan har fyra funktioner som gömmer sig bakom en hemskärm. Detta gör hjälpmedlet diskret.
Alla barn kan fara illa. Idag börjar den problematiska skolfrånvaron redan i förskoleklass.

Klockan kommer i flera färger och storlekar, för att användaren själv ska få välja både utseende och passform.

Leave a Reply