Aktivitetshörlurar

Fysisk aktivitet och musik är något som är mycket viktigt och individuellt för människan. Sport och träning har stora fördelar för människors hälsa och välmående som att risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar, det motverkar cancer och reducerar eller förhindrar depression. Trots fördelarna med träning är det ingen enkel uppgift. Musik är ett element som underlättar aktiviteter genom att den stimulerar hjärnans olika system, som belöningssystemet, motivationen och den bringar smärtlindring. Många sporter och former av träning är dock mycket intensiva och dagens utbud av aktivitetshörlurar är inte anpassade för det och exkluderar många från att ta del av kraften musik har under sina aktiviteter. Projektets syfte var därför att skapa ett designkoncept av ett par aktivitetshörlurar med fokus på den ergonomiska utformningen. Designförslaget skulle även följa samarbetspartnern Sudios formspråk.

Resultatet blev ett par aktivitetshörlurar anpassade för intensiva aktiviteter med dess ergonomiska utformning och materialval som erhåller god greppförmåga. Ett par open-ear hörlurar som inte störs av svett eller rörelse och material som gör produkten slitstark och stöttålig för alla framtida år av användning. Utformad efter Sudios skandinaviska och mjuka formspråk och färgläggning. Ett enkelt etuikoncept skapades också för att komplettera hörlurarna och dess ställda krav.

Lite från den Analytiska fasen

Förutom alla de intervjuer som genomfördes var olika typer av studier och analyser ett stort fokus i den analytiska fasen. En aktivitetsanalys där en man skulle springa med sina hörlurar observerades. Alla stegen dokumenterades och illustrerades, de grön markerade stegen skedde under löpandet. Det som uppmärksammades var att hörlurarna justerades ofta och etuiet tog upp många steg.

För att förstå samarbetspartnern Sudios formspråk studerades tre av deras produkter. Den skandinaviska stilen är tydlig i produkterna då de inte förlitar sig på extravaganta detaljer och utsmyckningar, utom förlitar sig på skönheten i de simplistiska formerna. Utformningarna är stilrena med ett vänligt uttryck med sina rundade former, hörn och mjuka fasningar.

Skisser från den Kreativa fasen

Moodboarden för projektet baserad på natur, enkelhelt och aktivitet.

Skisserna som baserades på all information som samlats in under den analytiska fasen. Skisserna togs sedan vidare till tester med användare.

Efter tester fanns de fem mest uppskattade, samt de minst uppskattade skisserna. De bästa togs vidare till ytterligare degenerering.

Olika skisser gjorda i lera skapades för att bättre förstå form, storlek och deras relation till öronen.

Prototyper från den Kreativa fasen

Fyra skisser skapades efter mer idégenerering och tester, där den tredje bland bilderna under fick bäst respons efter prototyptester. Från testerna var responsen att prototyp nummer tre var bekväm, kramande, satt fast och ergonomiska. Open-ear teknologin uppskattades också då inga smärtor kan ske i örat eller att hörlurarna glider ut, samt man kan bibehålla uppmärksamhet på sin omgivning.

Den valda grund formen skissades vidare på om detaljer som knappar, mikrofon och högtalare. Logotypen valdes att placeras på yttersidan medan högtalaren på insidan mot örat. Knapparna för paus och volym sattes på hörlurarnas framkant med avlång form och med mikrofonen placerad precis under. På baksidan visas hur produkten laddas via två stift, vilket kräver ett etui för att laddas genom USB-C laddning enligt EU-lagar.

Ett etui skapades också, men var inte fokus punkten av projektet. Det skissades med störts uppsikt till Sudios formspråk och för att uppfylla ställda krav som hörlurarna själva inte kunde uppfylla, t.ex. USB-C laddning.

Renderingar och modell av det Slutliga resultatet

Det slutliga konceptet är en open-ear aktivitetshörlur för samarbetspartnern Sudio. Designade för de mer intensiva sporterna och träning, från fjällvandring till konståkning till löpning. Med ergonomin i största fokus är hörlurarna utformade för örat, då den vandrar runt baksidan av örat för att sluta i öronmusslan och hålla hörselgången fri. Hörlurarna är böjda för att änden i örat ska vinklas inåt mot örat och partiet bakom örat mot örat, detta för att kunna använda örats naturliga former och låsa produkten på plats under användning.

Valet av open-ear gjordes då det ger de egenskaper som användarna söker, som ergonomin, stabiliteten och medvetenheten av miljön. Tyvärr förlorar den funktioner som brusreducering vilket är högt värderat av användarna, men med fördelarna det ger är uppoffringen värt det. Istället för att glida ut på grund av svett sitter denna design av hörlurar, delvis på grund av deras utformning, men även för att de inte är placerade i hörselgången som ständigt producerar rester som ska ut ur öronen.

Lite om Sudio och Mig

Sudio is a Swedish based audio brand started in 2012. Founded by engineers, built by music aficionados, and designed for the everyday consumer.

We sell relevant and affordable audio products that don’t compromise on quality.

We take quality seriously. It takes both feats of engineering and creativity to produce quality products at accessible pricepoints.

Jag är Erica Carlsson, en tjej som för fyra år sedan flyttade 70 mil från min familj och vänner i sydvästra Sverige för att studera i Sundsvall. Jag studerade först en ingenjörsutbildning, men efter ett år insåg jag att det inte var vad jag ville göra och istället nästa termin började industridesignprogrammet. En blandning av innovation, kreativitet och problemlösning som är perfekt för mig.

Ett utlopp för kreativitet och intresset av hur allt fungerar har lett mig till att skapa allt från produkter, konst och lösningar. Trots det kreativa utloppet genom utbildningen har det alltid funnits ett sug när jag kommer hem att måla, bygga och plocka isär allt.

Vill du kontakta mig:

ericac7@hotmail.com