Byggleksak för att uppmuntra barns kreativitet av Märta Kärrman

Byggleksaker tillåter barn att skapa och är en viktig del i utveckling av motorik, kognition, och kreativitet. Men många byggleksaker på marknaden har tillhörande bruksanvisningar eller ett specifikt användningsområde, vilket leder till lek som blir antingen rätt eller fel. De byggleksaker som erbjuder störst frihet är nästan uteslutande i plast vilka sällan är hållbara material när det kommer till miljöpåverkan.

Det här projektet tar fram en icke-föreställande byggleksak i naturmaterial som erbjuder barnet fri lek och stora möjligheter till kreativa konstruktioner.

Rapporten redovisar designprocessen i tre faser; analys-, kreativ, och presentationsfas. Användartest har utförts genom projektets gång för att komma fram till en produkt som barn faktiskt har intresse för. Testpersonerna som har genomfört testerna är tre till fem år gamla och genom att observera hur de uppfattar och leker med koncepten kunde relevanta beslut tas.

Resultatet är en byggsats i trä med klossar som går att stapla, koppla ihop med varandra, samt lägga platt som ett abstrakt pussel. Det finns möjligheter till att bygga med dem precis som man vill, på höjden, på bredden, i alla riktningar.

Idégenereringen inkluderar bland annat att skissa på idéer genom att fokusera på att lösa olika aktiviteter, men också genom att utgå efter teman eller ord och att skissa till musik. Under idégenereringens gång får alla tankar plats på pappret, vare sig de funkar i praktiken eller inte.
Användartest med barn visar på deras kreativa lösningar vid lek med de första modellerna av produkten.
Den slutliga modellen tillverkas i träslaget bok.

Mitt namn är Märta Kärrman och det här projektet är mitt examensarbete för Industridesign vid Mittuniversitetet.

Jag är intresserad av design som man får en känslomässig koppling till – design som man vill ta hand om och använda länge. Mina projekt landar ofta i något praktiskt, hållbart och funktionellt, men också vackert.

Hela det här arbetet finns att ta del av i rapporten längst upp på sidan.

Kontakta mig gärna!