Flexiblare studiestöd för arbetande studenter av Viktoria Wistemar

Har du någonsin känt dig förvirrad kring CSN:s tjänster?
Studenter kommer från olika bakgrunder och flera arbetar för att få sin ekonomi att gå ihop eller tjäna extra pengar. Dessa studenter som arbetar på sidan om sina studier känner sig otrygga då de har svårt att veta vad de tjänar och att planera sitt arbete.
Dagens studiestödssystem är inte anpassat för dessa kunder och informationen som finns är inte lätt att förstå.
Med hjälp av undersökningar, intervjuer och tester har jag tagit fram nya alternativ i form av en app.
Dessa tjänster hjälper studenterna att planera, se över och själva styra över sitt studiemedel, vilket gör att de kan känna en trygghet när de interagerar med CSN. Dessutom bidrar det till att fler slipper bli återbetalningsskyldiga.
Framtidens studiestödssystem är flexibelt för alla studenter.

Graferna ger användaren en snabb överblick som är enkel att förstå.
Längre ned på sidorna finns även enklare aktuell information men möjlighet till att läsa mer.
Rapporteringen av inkomst från arbete sker automatiskt via Skatteverket men här finns också fler alternativ för att fylla i andra inkomster.
Räkneverktygen är bra för dem som vill planera sitt arbete och låntagande.
Här kan man enkelt fylla i fälten för att sedan få en ungefärlig uträkning som också bidrar till en ökad förståelse över lånet.
I appen kan man se sina kommande utbetalningar och ändra dem i förväg så att man slipper bli återbetalningsskyldig.
Notiserna gör informationen enkel att ta till sig.
Här får studenten veta att inkomsten registreras, när den närmar sig sin gräns och när gränsen har överskridits.
Här ser ni en överblick på hur de olika funktionerna interagerar med varandra.

Hej!
Mitt namn är Viktoria Wistemar och det här är mitt examensarbete i industridesign.
Att få arbeta med tjänstedesign har varit väldigt spännande. Mitt arbete har fokuserat mycket på undersökningar och diskussioner med användare. Jag tycker även väldigt mycket om att designa fysiska produkter men det här har känts som en större utmaning för mig.

Kontakta mig gärna om ni vill veta mer!