LE ROND

I Sverige slänger vi 7,5 kilo textilavfall per person årligen. Mer än hälften av detta avfall skulle kunna återanvändas. Det här är ett beteende som vi behöver förändra!

Jag heter Victoria Håsäther och min undersökning utgick ifrån FN:s globala mål nummer 12 – hållbar konsumtion och produktion och mål 13 – bekämpa klimatförändringarna. Min undersökning visade att det både finns ett stort utbud av textilier second hand och efterfrågan på hållbara lösningar för textilkonsumtion.

Min designlösning heter Le Rond – en konceptbutik som säljer hållbara, återbrukade textilprodukter för barn. Här tillämpas cirkulär design där ofärgade second handtextilier samlas in, tvättas, färgas med naturliga färgämnen, tvättas igen och sys sedan om till en ny produkt. Färgningen gör att varje produkt bli unik – ingen är den andra lik!

En person i min undersökning sa: ”Ska vi rädda världen behöver vi alla tänka på hur och vad vi konsumerar…”. Vill du vara med och bidra till en hållbar framtid? En del av lösningen är Le Rond – den cirkulära butiken för unika barn!

Affisch och reklam för Le Rond
Logotyp. Le Rond är ett franskt ord som kan översättas till “the round” på engelska. Det syftar till de cirkulära processerna i företaget, så som att ta vara på second hand-textilier, sy om dem och på så sätt ge dem ett nytt liv.
Symbol. Le Ronds symbol är en omöjlig figur i form av en cirkel. Den symboliserar något som pågår i oändlighet.
Förpackningen till webbutiken består av en well-låda som är kascherad med ett infärgat och vaxat tyg där Le Ronds symbol tryckts på.
Detalj bild på förpackningen. Den har en självlåsande funktion för att bland annat förenkla vid returer.
Runt produkten finns silkespapper med en klisterlapp.
Information i locket säger bland annat att det finns möjlighet att byta in använda Le Rond-produkter och få en rabatt på nya produkter i butiken.
Produkten i förpackningen.
Etiketterna har en del i kartong, och en i tyg.
Framsidan på etiketten talar om vilken råvara som använts till färgningen.
Baksidan av etiketten.
I den fysiska butiken får man en papperspåse vid köp, där illustrationen informerar om processen för produktionen av produkterna.
Produktbild på en oversizetröja, färgad med rödkål i ett Arashi-batikmönster.
Byxor färgade med gullökskal.
Gympapåse färgad med gullökskal och mönster i Arashi-batik i botten.
Detaljbild på en lekmatta, gjord av tyg färgat med kaffesump och stoppad med ett second hand-täcke.
Färgämnena som används är hämtade från olika råvaror som annars slängs eller blir matsvinn, så som kaffesump, lökskal och avokadokärnor. Då färgämnena kommer från naturen, skiljer sig varje färgning åt och lämnar sin egen, unika prägel på textilierna.
Processen för att tillverka Le Ronds produkter beskrivs med illustrationer.
Planritning för konceptbutiken. Här kan man se avdelningarna boutique (butiken), fabriqué (produktion och tjänster till kunder för omfärgning och lagning av produkter) och forme (kurser i hantverk så som naturlig färgning) – och hur de hänger samman under samma tak.
Utsidan på den fysiska butiken är präglad av Sundsvalls stenstad med en touch av Frankrike.
När man kommer in i butiken finns platsbyggda trähyllor längs väggarna blandat med träknappar där plaggen kan hängas upp för att visas.
Filmannons