ABSTRAKT
Att uppnå cirkulär design ställer många krav på designbranschen, men det ställer även vissa krav på den enskilda individen. Forskning visar att människor idag är mycket miljömedvetna men inte lika benägna att faktiskt agera och göra en skillnad. Hantverksutövning kan ses som en del av lösningen gällande framtida problem kopplat till produktion och hållbarhet inom en cirkulär modeindustri. Kunskapen kring just handarbete är en generationsfråga som kräver ett engagemang från den yngre generationen för att inte kunskap ska gå förlorad. Syftet med undersökningen var därför att undersöka unga människors förhållningssätt till cirkulär design inom modeindustrin med fokus på hantverk. Den huvudsakliga slutsatsen var att det fanns ett attityd och beteendegap mellan unga människors förhållningssätt till cirkulär design inom modeindustrin och deras utövande av handarbete. Majoriteten unga i undersökningen hade en bristande kunskap inom handarbete men en ambition och vilja att lära sig mer. De ansåg att cirkulär design inom modeindustrin är viktigt men de visste inte själva hur de kunde bidra.
Länk till min vetenskapliga undersökning
Nedan följer min designlösning
KREATIV BRIEF
Problemet är att det konsumeras för mycket nya textilier och att vi använder dem för lite. Detta är inte hållbart och vi måste hitta ett alternativt sätt att konsumera för att spara på jordens resurser. Jag ville skapa ett varumärke som möjliggjorde för konsumenter att handla begagnade textilier på ett nyskapande sätt. Varumärket skulle även uppmuntra konsumenter att själva förvalta sina textilier för att förlänga dess livstid. Varumärket riktar in sig på trendkänsliga personer som är miljömedvetna.
VARUMÄRKE
Mitt varumärke Reffär vill bidra till en förändring inom modeindustrin. Det gamla är det nya och med ledorden sustainable handcrafted design vill vi bana väg för en cirkulär modeindustri. Reffär vill sänka ribban svårighetsmässigt för att göra om sina textilier själv.
FORMSPRÅKET
Tanken med den grafiska profilen är att den ska vara som en tydlig stilren kontrast mot det resterande handgjorda i varumärket. Därför användes minimalt med färg och enbart ett typsnitt.
PRODUKTERNA
Reffär fungerar som en ateljebutik. Vi samlar in textilier, lagar, syr om och trycker nytt tryck. Vi säljer även stämplar tillverkade av svenskt björkträ tilsammans med vår plast och giftfria textilfärg samt trycksvampar tillverkade av cellulosa.
STÄMPLARNA
För att så lite material som möjligt ska bli till avfall så återanvänder vi överblivet tyg till våra rescarfs som vi sen förpackar stämplarna i. Tyget ska alltså få leva vidare – även efter det inte längre är en förpackning. Scarfsen fungerar även som en inspiration hur du kan använda de stämplar som du köper. Samtliga stämplar har reffärs logotyp med de eviga R:en som baksida för att själv kunna trycka loggan på de plagg som görs om.
KOLLEKTIONERNA
Reffär släpper formkollektioner istället för klädkollektioner. Vi använder oss av befintliga textilier som vi, beroende på aktuell formkollektion, trycker nytt tryck på. Formkollektionerna speglas i sin tur i stämplarna. Genom att använda formkollektioner följer vi trender likt andra modevarumärken men vi kompromissar inte med miljön genom att producera nya textilier. Resultatet blir unika plagg – handgjorda i liten skala.
Reffär vill göra ett bra avtryck i en förorenad bransch – och det vill vi göra – med tryck.
Fia-Maria Näslund
Mitt namn är Fia-Maria Näslund och jag är 23 år. Jag älskar färg och form och har försökt förmedla det i mitt examensarbete som du precis kikat på. Hela mitt liv har jag skapat – och med utbildning inom modedesign och konst i ryggsäcken blev denna utbildning en pusselbit som jag kände att jag saknade. Nu ser jag fram emot fler spännande utmaningar och framförallt att få fortsätta jobba med det allra bästa – form.
Kontakt: fiasformgivning@gmail.com