KREATIV BRIEF – Problemet var att det slängs stora mängder drav från ölproduktionen som har stor potential att bli hundfoder. Detta är inte hållbart och måste bli bättre för natur och djur. Jag ville skapa ett varumärke som kunde bidra till ett hållbarare samhälle med proteinrikt men också roligt foder. Varumärket riktar in sig på folk som bor i Stockholm. De är hipsters med en kärlek för hållbarhet och nya produkter, både för en själv men också för sin bästa vän.
VARUMÄRKE – Drav står för ett nytt innovativt men också hållbart sätt att förändra samhället, en tass i taget. Namnet antyder främst på de dem riktar in sig på, restprodukten drav. Jag ville skapa ett varumärke som gör det roligt men också hållbart för konsumenter att handla foder, som också är vegetariska.
PRODUKTER – Den produkt som jag sikta in mig på vad foder. Detta för att det är något man oftas köper i stor bulk, men också som hunden alltid får äta om och om igen. De olika fodersorterna ska funka för alla hundraser då detta foder inte ska funka som ett “vanligt foder”. Tanken är att det ska vara som hunden fredags-taco eller när ägaren äter något lyxigt ska hunden också få göra det.
TRANSPORT – Istället för att bära på en papperspåse ska dem packas i olika typer av pack. På bilden bredvid ser vi ett exempel på ett 6-pack. Detta för att skapa känslan av vart drav kommer ifrån, ölen.
OM DESIGNERN – Mitt namn är Emilia Holmqvist. Jag är 22 år och kommer från Ullared i Halland. Jag har ett stort intresse för formgivning, och har alltid varit kreativ. Som designer tycker jag om att tänka lite utanför boxen, samtidigt som det ska vara funktionellt. Min dröm är att få jobba på en designbyrå och få spendera så mycket tid som går till att designa. Med denna utbildning har jag utvecklats som designer och är något jag kommer ha med för livet.