Unica

En ohållbar och dålig förpackning blir ett stort problem när den ska spegla produkten och ge ett intryck om vad som förväntas inuti. Miljön påverkas av dåliga materialval och nya sätt för att minska klimattrycket behöver hittas. Inom hotell- och resebranschen används oftast engångsartiklar i mindre format med förpackningar som vanligtvis är gjorda i plast, vilket är ett negativt val av material ur miljösynpunkt.

Varumärket Unica har ett stort fokus på att vara plastfritt, med ett huvudsakligt mål att erbjuda konsumenter hållbara alternativ till traditionella kosmetikaprodukter och samtidigt minska den negativa påverkan på miljön.

FN:s globala mål 12 “hållbar konsumtion och produktion” och 13 “bekämpa klimatförändringarna” står som utgångspunkter i detta projekt där målet är att skapa ett varumärke med en stark inriktning på hållbarhet. Genom att tillverka hållbara produkter och förpackningar ska det negativa trycket på miljön minskas.

Med grund i det befintliga ohållbara förpackningssystemet på hotell har Unica utvecklat ett kit med produkter i form av kakor som schampo, balsam, tvål och lotion som är perfekta under hotellvistelser och resor. För hemmabruk finns produkterna tillgängliga i fullstorlek och tar minimalt med plats i ditt hem och badrum. De minskar avfall genom att kakorna kan användas i sin helhet och är nedbrytbara om de skulle behöva kastas. I stället för att använda plastförpackningar använder Unica innovativa och hållbara material med förpackningar gjorda av återvinningsbart papper, vilket understryker miljövänligheten och enkelheten att återvinna. Genom att eliminera plasten minskar det avfallet och bidrar till att bekämpa den globala plastföroreningen.

Formspråket i detta projekt har utgått ifrån varumärkets värdeord; hållbar, lugn, organisk och romantisk. Varje aspekt av designen, från förpackningarna till själva tvålarna, har omsorgsfullt skapats för att bilda en harmonisk helhet som passar in i både hotellmiljö och hem.

Tvålarna är tillverkade av naturliga råvaror som sheasmör, quinoa och olivolja. Genom att erbjuda produkter av kvalitet som både är skonsamma mot kroppen och naturen, strävar företaget efter att främja en hälsosam och hållbar livsstil.

Lovisa Granlund

Hallå där! Lovisa Granlund heter jag och är född 1999 på Alnö utanför Sundsvall. Sedan barnsben har jag varit intresserad av det kreativa och fick upp ögonen för grafisk design för några år sedan! Efter tre år på Mittuniversitetet har jag lärt mig otroligt mycket och hittat flera nya intressen som jag kommer ha med mig livet. Efter examen har jag förhoppningar om att fortsätta arbeta kreativt och lära mig ännu mer!

Kontakt: Lovisagranlund1999@gmail.com

Hitta mig på LinkedIn