Ängsräddarna

Resultatet i min uppsats var att det inte finns kampanjer kopplade till biologisk mångfald som presenterar roliga handlingsalternativ för hur en som privatperson kan vara med och bidra. Som svar på detta skapades varumärket Ängsräddarna, ett företag som tar hand om och skapar produkter av dem invasiva växterna, ett av den biologiska mångfaldens största hot idag.

Den första invasiva växt som ängsräddarna är med och bekämpar är Vresrosen och en kampanj har skapats för ett underhållande event i form av en sagovandring där deltagare både får lära sig om hur en bör handskas med dessa växter och får vara med och äta upp hoten i form av produkter som nyponremmar, nyponsoppa med flera. Företaget turnerar genom Sverige och bekämpar hoten där dem är som störst och säljer sina produkter under sagovandringarna och i närliggande delikatessbutiker.

De kampanjer som finns i Sverige kopplade till biologisk mångfald är bra på att väcka känslor och att uppmärksamma problemet men har inte alltid tydliga och roliga handlingsalternativ för hur mottagare kan vara med och bidra till biologisk mångfald.

Detta skulle jag vilja arbeta vidare med genom att skapa en kampanj som når ut men även har konkreta handlingsalternativ som är lätta och roliga att genomföra. För att uppnå det globala målet 15; ”Bevara ekosystem och biologisk mångfald”, ska kampanjen ha med roligt utformade lärande material och sälja produkter som informerar, lär ut och gör att mottagare direkt kan hjälpa den biologiska mångfalden på ett nytt och spännande sätt.

Design lösning

Varumärke

Varumärket ängsräddarna växte fram som ett svar på den kreativa briefen, där jag gav mig själv uppdraget att skapa en kampanj med roliga aktiviteter för att hjälpa biologisk mångfald. Kopplat till målgruppen barn och föräldrar ska detta företag på spännande sätt utbilda och sälja produkter för en biologisk mångfald.

Ängsräddarna kopplar an till värdeorden hjältemod och äventyr, där de som deltar i aktiviteterna ska få känna sig som naturens hjältar. I årets kampanj hålls en sagovandring som utbildar om årets invasiva växt “Vresrosen”.

Visuell identitet

Formgivningen av varumärket utgick från värdeorden “lekfullt”, “saga” och “miljöräddare”. Designbeslut kopplat till dessa var att ha struktur i bakgrunderna, att ha ett lekfullt och icke-statiskt typsnitt i rubriker och att ha vänliga och levande akvarellillustrationer.

Den primära färgen orange valdes för att koppla an till livsmedlens råvara; nyponen och en komplementfärg i blå skapade en harmonisk helhet. Logotypen med dess “mantel” skulle även den koppla an till hjältetemat.

Förpackningar

Förpackningarnas design har utvecklats av användartester för att hitta en så ergonomisk och smidig form som möjligt. Valet av att ha portionsförpackningar utgick från att de skulle vara lätta att ha med ut på vardagsutflykter.

Produkter

De produkter som gick att skapa från den invasiva växten Vresros var nyponsoppa, nyponremmar, nyponmarmelad, nyponte och nyponketchup. För smidighetens skull för barnfamiljer valde jag att skapa ketchupen och marmeladen i flytande form, förpackat i Tetrapaks material vilket går att återvinna bra som kartong. Nyponsoppan, remmarna och teet gick att ha i torkad form på ett smidigare sätt och därför fick de vara torkade för hållbarhetens skull.

Tillhörande sagobok

För de som köper produkterna i delikatessbutikerna utan att ha deltagit på sagovandringen finns en liten medskicksbok av sagan från sagovandringen med i förpackningarna.

Sagovandringen

Årets roliga kampanj hos Ängsräddarna är i formen av en sagovandring. I denna sagovandring får deltagarna lyssna på en saga kopplad till den invasiva växten Vresrosen och här får de även utmana varandra på en tipsrunda med frågor om Vresrosen och hur den ska handskas. I slutet av vandringen får de smaka på produkter gjorda på Vresrosen och får även möjlighet att köpa med sådana produkter till ett rabatterat pris. Dessa kommer sedan säljas i delikatessbutiker i närområdet.

Amanda Johansson

Amanda heter jag är 27 år och kommer från Kalix, en liten ort ovanför Luleå. På fritiden tycker jag om att vara aktiv i naturen och har trivts väldigt bra i mina tre år här i Sundsvall på denna givande & kreativa linje.

Inom skapande brinner jag för allt ifrån färg och form till hållbarhetsfrågor och ser nu fram emot att testa alla mina nyförvärvade kunskaper i praktiken.

Kontakt:

Mail: mar.jojo@hotmail.com