Jordnära

Under våren har jag undersökt blomjordsförpackningar och de problem, kopplade till hållbarhet, som finns inom odlingsvarumärken idag. Ett tydligt problem var det överflödiga användandet av plastförpackningar, vilket bidrar till att något så naturnära som odling kan ha en negativ miljöpåverkan.

Jag har därför skapat varumärket Jordnära där jag har arbetat med att minska plastanvändandet i förpackningarna. Ett sätt att göra detta är att inte sälja fuktig jord och i stället sälja torkad jord som konsumenten själv får blöta upp innan användning, samt att sälja växtnäring i fast form i stället för flytande. Namnet Jordnära står för varumärkets fokus på jorden och växternas hälsa samt att produkterna produceras i Sverige, det vill säga nära. Jordnära vill hjälpa konsumenter att odla hållbarare.

Problemet med dagens odlingsprodukter att det oftast förpackas i plast och saknar miljömärkningar vilket gör det svårt för konsumenter att göra hållbara val. Dessutom är förpackningarna stora och tunga vilket gör dem svåra att bära och förvara. Uppdraget för mitt varumärke är att utgå från FNs globala hållbarhetsmål nummer 12, hållbar konsumtion och produktion, och 13, bekämpa klimatförändringarna, för att producera odlingsprodukter med miljö och användarvänlighet som största fokus. Målet med varumärket är att det ska underlätta för odlingsintresserade att göra hållbara konsumtionsval.

Designlösning

Designlösningen tar sin avspark i målet att underlätta för odlingsintresserade att göra hållbara konsumtionsval. Detta resulterade i varumärket Jordnära som använder torkad jord och växtnäring i fast form för att minska användandet av plastförpackningar. Den svenskproducerade torkade jorden får konsumenten blöta upp själva innan användning och växtnäringen läggs i krukan och löses upp när växten vattnas. Varumärket vill inspirera odlingsintresserade människor av alla kunskapsnivåer att påbörja nya projekt.

Varumärkets visuella identitet bygger på några viktiga punkter. Det är en primär och sekundär logotyp, två typsnitt och sedan det viktigaste: illustrationerna. Illustrationernas motiv föreställer typen av växter som produkten är anpassad efter och de är målade med akvarellfärg och färgpennor. Varumärkets visuella identitet är färgstarkt men elegant och inspireras av svensk sommar.

Marknadsföring i form av en tryckt reklamposter

Förpackningarna är gjorda i ett 300 gram akvarellpapper med grov gräng. Då illustrationerna är målade för hand med akvarell och färgpennor så skapar detta papper en känsla av att illustrationerna är gjorda direkt på förpackningen. Det ger en naturlig känsla som skiljer sig från alla plastförpackningar på marknaden. Torkad jord tar mindre plats och väger mindre än fuktig vilket gör att förpackningarna är små, lätta och smidiga att hantera.

Mall till förpackningen för växtnäring
Mall till förpackningen för 8 liter blomjord

Emmy Dahlberg

Mitt namn är Emmy Dahlberg, jag föddes sommaren år 2000 i Luleå där jag även spenderade mina första 19 år. Jag har alltid varit intresserad av att skapa och vara kreativ. Under min gymnasietid på det estetiska programmet fick jag upp ögonen för grafisk design. Så strax efter min 20-årsdag flyttade jag till Sundsvall för att påbörja en spännande tid som student på grafisk design-programmet på Mittuniversitetet.

Min tid här har varit väldigt givande och jag har utvecklats mycket. Jag ser nu fram emot att fortsätta utveckla mina färdigheter ute i arbetslivet.

Kontakta mig gärna på emmy.dahlberg@live.se eller kika in på min LinkedIn eller min portfolio: emmydahlberg.myportfolio.com