Desone

Sammanfattning

Desone är i första hand en social medie-plattform med fokus på fysisk, psykisk och social hälsa. Med hjälp av social påverkan och andra metoder för beteendeförändring (nudging och gamification) skapas en digital miljö som främjar en hälsosam livsstil. Desone erbjuder ett enkelt och roligt sätt att hitta motivation och inspirera andra inom just hälsa.

Den digitala platsen kompletteras med en fysisk plats i form av en gymkedja som dessutom säljer sina egna dusch- och hudvårdsprodukter.

För Desone är det resan mot målet som är intressant. Desone finns där från början till slut, i framgång och motgång. Var du än är, finns vi nära till hands i din mobil, redo att motivera och inspirera. Desone prioriterar hälsa, tillsammans.

Kreativ brief

För att minska antalet dödsfall till följd av icke smittsamma sjukdomar (globala målen 3.4) behöver vi öka det allmänna fysiska välbefinnandet. Detta behöver göras på individ­nivå men samhället behöver tillsammans utforma verktyg som kan hjälpa människor att hitta samt behålla motivationen till en hälsosam livsstil.

Min affärsidé är en social medieplattform som inriktar sig på hälsosam kost och träning och genom nudging samt gamification hjälper användare att hitta och behålla motivationen till en hälsosam livsstil.

Designlösning

Desone är inte “ännu en träningsapp” och hälsa är inte “bara” kost och motion. Desone arbetar med hälsa enligt världshälsoorganisationens definition: fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte endast frånvaro av sjukdom och funktionsnedsättning. Detta eftersom jag anser att de tre olika delarna påverkar varandra så pass mycket att det helt enkelt inte går att bara arbeta med en av dem. Det är också viktigt att vi pratar mer om den sociala hälsan, nu när både fysisk och psykisk hälsa redan är så väl omtalat.

Appen är kärnan i hela projektet. Sociala medier har de senaste åren bevisat hur stark den sociala påverkan är och det finns stor potential att utnyttja detta för att främja människors välbefinnande. Både sociala medier och diverse kost- och träningsappar använder sig av nudging och gamification för att öka användares motivation, men det går att göra mer.

Förutom social påverkan utnyttjar Desone andra drivkrafter inom gamification så som meningsfullhet, kreativitet, prestationer och nyfikenhet. Vi använder oss av målsättningar, belöningar och tävlingar. Förbestämda val och förenkling, vi ska göra det lätt att göra rätt.

Genomgående för företagets visuella identitet är att vi jobbar med hela resan. Det innebär att vi i vår visuella identitet måste låta människor känna igen sig själva, på riktigt. Vi ska vara ärliga, tillåtande och välkomnade. Samtidigt ska vi visa på styrka, vänlighet, glädje och energi.

Loggan föreställer en människa som springer. Den är en symbol för rörelse men också resan framåt, mot målet. Den nedre delen av symbolen plockas ut och används bland annat i kampanjer och förpackningar (se exempel nedan). Den är även då en symbol för just resan mot målet, både framgång och motgång.

I kampanjen “hälsa, tillsammans” marknadsförs den sociala medie-plattformen. Kampanjen ska visa på en gemenskap och att fysisk, psykisk och social hälsa hör ihop. Här syns också rörelsen, resan mot målet.

Desone är i första hand en digital plats men kompletteras också med en fysisk plats i form av en gymkedja. Gymmen säljer sina egna dusch- och hudvårdsprodukter, vars förpackningar ytterligare förstärker varumärkets budskap om inkludering, ärlighet och hela resan. Produkterna i sig ger dig möjlighet att lära känna och lära älska din kropp, precis så som den är, oavsett hur nära ditt mål du är.

I det här projektet har jag bara skapat ytterförpackningarna men primärförpackningarna är tänkta att följa samma design och därmed ta vara på en plats där möjligheten att kommunicera ett budskap är enorm; i duschen. Ett av få ställen vi idag inte störs av skärmar eller andra budskap.

Så söker du efter motivation att ta tag i din hälsa? Då är det Desone du söker.

Ida Karinaho

Jag heter Ida och bor i Njurunda utanför Sundsvall där jag är född och uppvuxen.

Redan när jag var barn pysslade jag ihop egna tidningar och förpackningar. I tonåren började jag intressera mig för färg och form genom makeup som med tiden mynnade ut i en blogg. I sju år fotade, filmade och redigerade jag nya sminkningar nästan varje dag. Med det vill jag säga att skapandet alltid har funnits där och att jag ska jobba med något kreativt är en självklarhet.

Under mina tre år på Mittuniversitetet har jag fastnat mest för UX/UI-design och digitalt skapande. Detta eftersom jag tycker att det är den perfekta kombinationen av kreativitet, logik och att det fyller en viktig funktion i samhället. Även den lilla introduktionen jag fått i webbutveckling genom den här utbildningen har väckt ett intresse hos mig.

Välkommen att ta kontakt med mig på LinkedIn eller maila mig på idakarinaho@hotmail.com