BOYLIFE

Sammanfattning

BOYLIFE är ett varumärke med mål att bredda perspektivet på vad det innebär att vara kille och man, att inte använda sig av skadliga stereotyper och där allt är tillåtet – förutom våld. Gällande våld i nära relationer är män överrepresenterade i att utsätta sin partner för våld och forskning visar att det som är mest effektivt mot detta är ett tidigt förebyggande arbete gällande just könstereotyper, maskulinitet och makt. BOYLIFE vill därför skapa ett rum, ett varumärke och ett statement som visar på att killar kan vara exakt hur de vill och BOYLIFE har visionen om ett liv för pojkar där de varken utövar eller upplever våld. Varumärket fungerar som ett statement och en manifestation: att bära BOYLIFE är ett statement mot våld och en manifestation att man som kille kan vara, göra och bli hur man vill.

Kreativ brief

Problemet jag har utgått ifrån i både uppsats och kreativa arbete är våld i nära relationer och hur grafisk design kan bidra till ett förbyggande arbete gällande detta. Mitt mål var därför att skapa ett varumärke som arbetar med frågor som könsstereotyper och maskulinitet på ett öppet sätt och inte ett tillsägande sätt, där unga killar är målgruppen. Genom detta kan man tidigt förebygga skadliga beteenden som kan leda till våld och väljer även att tro på och visualisera ett hoppfull framtid, där killar och män inte utsätter eller utsätts för våld.


Design lösning

Jag valde därför att skapa varumärket BOYLIFE, ett modevarumärke som riktar sig mot killar och män.

Varumärkets mål är just att visa upp ett bredare perspektiv på vad det innebär att vara kille och man och att det egentligen inte finns någon begränsning. Målet med BOYLIFE är också att visa upp verkligheten och inte tvinga någon in i ett sätt att vara. Varumärket vill också visa upp att man som pojke inte ska känna sig dömd till ett ensamt, hårt eller våldsamt liv och att aktivt arbeta mot skadliga stereotyper som säger att ett liv som pojke behöver vara på ett visst sätt.

BOYLIFE är alltså ett modevarumärke, där man genom att bära märket bär på ett statement om just detta. För detta projekt skapades en kollektion som kallas KIND BOY LIVES HERE. Denna kollektion har utgått ifrån luffartecken, som användes av luffare för att skapa en säkrare miljö och säkrare liv för andra som levde likadant. Dessa tecken kunde ristas in i städer och på byggnader, och är därför slarvtåliga symboler med betydelser. För denna kollektion användes fyra symboler: KIND BOY LIVES HERE, SAFE PLACE, IT’S ALRIGHT och ANYTHING GOES. Dessa symboler användes på utsidan av plaggen, som ett signalament till resten av världen och innebörden är tryckt mindre på plaggen, för att man själv ska veta vad man bär med sig.

Varumärket har även ett tillhörande magasin, BOYLIFEPAPER. För det första numret utgick magasinet även ifrån denna kollektion där de fyra olika symbolerna har blivit kapitel-indelningar, där det sedan delas texter på olika ämnen om just detta, från unga män och killar. Magasinet finns både i en sydd bokform, med hård pärm klädd i klot. Detta för att ge varumärket en mer exklusiv och mogen känsla, men görs även med spiralbindning.

BOYLIFE är även tänkt som ett varumärke som till stor del gör samarbeten med andra varumärken, för att sprida det varumärket står för till en bred publik. Det är då tänkt att BOYLIFE använder sin symbol i form av ett hjärta, som då fungerar tillsammans med andra varumärken, är något man snabbt känner igen och kan koppla till BOYLIFE eller andra varumärken använder sig av redan existerande kollektioner från BOYLIFE.

För BOYLIFE har jag därför skapat varumärkets identitet, i fråga om den röda och blåa färgen, logotypen och den hjärtformade symbolen. Jag har tryckt kläderna för kollektionen KIND BOY LIVES HERE och skapat tillhörande förpackning till. BOYLIFE är ett exklusivt och modernt varumärke och förpackningen är därför gjord i hård pärmpapp och klädd i klot, för en med exklusiv känsla. Det finns även en tillhörande hemsida, en podcast och en instagram.


Tove Malmsten

Hej! Jag heter Tove Malmsten och är 24 år gammal. Att skapa meningsfull design med stort fokus på innehåll och roliga och spännande uttryck, där fotografi och typografi oftast får ta mycket plats är ofta mitt mål inom design, och förhoppningsvis syns det i mitt examensarbete som ni nu läst igenom! Att försöka ge form åt uttryck är något jag för det mesta håller på med och har gjort hela livet genom text, foto, dans, film och nu design. Tanken är att helt enkelt fortsätta med det 🙂

Kontakt: tovemalmsten.work@gmail.com

Leave a Reply