AURORA

Som mitt självständiga arbete har jag skapat varumärket Aurora som säljer begagnade och omgjorda förlovnings- och vigselringar. Genom att ta tillvara på de diamanter som redan finns undviker Aurora att stödja exploatering, konflikter och andra allvarliga problem som ofta förknippas med diamantutvinning. I boken “I nöd och lust” har jag samlat texter och dikter om kärlek från olika författare. Det kan vara kärleksförklaringar, ögonblicksbilder eller insikter kopplat till en kärleksrelation. Våra ringar skapas genom att återanvända material från tidigare förlovnings- och vigselringar och varje ring vi omvandlar väcker liv till en ny kärleksberättelse. Genom att bära en ring från Aurora, bär man inte bara ett smycke; man bär också med sig en del av en evig kärlekshistoria.

Utvinning av diamanter i vissa diamantgruvor har stora etiska problem. Extremt farliga arbetsförhållanden, minimal lön, barnarbete och våld är vanligt förekommande i diamantgruvor. Diamantbrytning kan orsaka markexploatering, vattenförorening och minskad biologisk mångfald. Mitt uppdrag blev att skapa ett alternativ till den nyproducerade diamantringen och på så sätt undvika att stödja industrin.

Min lösning blev att skapa varumärket Aurora som säljer begagnade och omgjorda förlovnings- och vigselringar. Genom detta tar vi tillvara på de diamanter som redan finns. Våra ringar skapas genom att återanvända material från tidigare ringar och därför väcker varje ring vi omvandlar, liv till en ny berättelse, och en fortsättning på kärlekshistorien. Auroras målgrupp består av medvetna konsumenter som värdesätter hållbarhet, och dom som kan lockas av att det finns en historia och mening bakom smycket.

Produkterna som har tagits fram är presentpåse, broshyr, ring-ask och en bok med texter om kärlek.

Boken

Auroras grafiska manér kännetecknas av akvarellmålningar i nyanser av rött, orange och svart. I boken “I nöd och lust” blandas texter om kärlek med dessa målningar.

Julia Stenlund

Hej! Jag heter Julia Stenlund, är 24 år och kommer från Uppsala.

Genom mina studier har jag fått en fått en bättre förståelse för designens roll i samhället. Mitt mål är att att ständigt lära mig och växa som designer, och att bidra till positiva förändringar genom mitt arbete.

Kontakta mig: Juliastenlund@outlook.com