RÖDLISTAD

Sammanfattning

I Sverige har vi över 200 arter som är akut utrotningshotade, de riskerar att försvinna för evigt, de är rödlistade. Fast det är ett sådant stort problem är det inte omtalat eller välkänt. 

För att informera allmänheten om detta problem skapade jag klädvarumärket Rödlistad. 

Rödlistad är ikonisk med sitt röda streck som går igenom hela varumärket. Och med illustrationerna som spelar med den döda och levande sidorna står de ut från det vi är vana att se. Vilket gör dem till konversationsstartare och sprider kunskapen om de svenska rödlistade djuren.

Vi kan inte göra något åt problemet om vi inte vet att problemet finns.


Kreativ brief

Genom att arbeta utifrån FN målet nr 15, ekosystem och biologiskmångfald. Har målet varit att skapa ett klädvarumärke som informerar allmänheten om att vi har rödlistade svenska djurarter och vilket allvarligt ämne det är. Att det är på liv och död.


Designlösning

Rödlistad tar upp allvaret på ett coolt och finurligt sätt genom att arbeta med den döda och levande sidan och blir med den unika designen en konvesationstartare. Dess röda streck är ikoniskt och går igenom hela klädvarumärket.


Produkter

Klädesmärket känns snabbt igen med dess ikoniska röda streck som finns med i alla produkterna. De produkter som Rödlistad säljer är kläder som t-shirts, hoodies, byxor, kepsar, strumpor och mössor. Men även andra vardags objekt som nyckelringar, vattenflaskor, totebags, anteckningsböcker och mobilskal. Saker som används i vardagen och kan visa upp de två sidorna.


Framtiden

De djur som visas är skogsharen, fjällugglan, lodjuret, vargen och fjällräven, djur som majoriteten av oss har hört talas om men kanske inte vet om att de är rödlistade och utrotningshotade. De är djur som vi inte vill ska försvinna och kan finna stor empati för. Kommande arbeten inom Rödlistad skulle vara en kollektion med exempelvis utrotninghotade blommor.


Katja Wahlberg

Mitt namn är Katja Wahlberg. Jag är född 2001 i Stockholm där jag har bott och kommer att bo i framtiden. Jag har alltid älskat att vara kreativ både med bild och text, så när jag fick reda på att Grafisk design var en utbildning där jag får vara kreativ och arbeta med kommunikation visste jag att det var det jag ville göra. Dess tre år har varit otroligt lärorika och flygit mig förbi.

Nu ser jag fram emot att sträcka mina vingar in i arbetslivet.

Katja.M.Wahlberg@gmail.com

Leave a Reply