Plask.

Representation och social inkludering inom kärlek är ett viktigt ämne i vår värld. Jag har undersökt vilka människor som visades på bilderna hos dejtingappars hemsidor, där det var tydligt att det inte fanns en större tanke kring representation och inkludering.

Plask är en ny dejtingplats som är gjord så att människor ska kunna träffa andra i verkligheten. Det kan ses som en slags fritidsgård för vuxna som är gjord för de som vill komma bort från apparna och ha en rolig upplevelse genom aktiviteter som hattparader, skattjakter, målning och massa annat! Med fiskarna i konceptet kommer vi bort från det orepresentativa bildspråket och gör om det till att vi alla egentligen bara är fiskar i ett hav av andra fiskar som försöker hitta den rätte. Plasks mål är att föra fram “leken” i “kärleken”.

I grunden är problemet den bristande tanken kring representation och inkludering gällande kärlek på dejtingappar. Med detta i åtanke vill jag skapa en ny dejtingplats som är bortkopplad från apparna och blir istället ett fysiskt ställe. Genom att skapa en plats där människor kan träffas i verkliga livet kan jag skapa en mer inkluderande miljö genom att inte använda mig av bilder i mitt visuella språk, samt ta bort känslan att man ska visa upp sitt “perfekta jag” i sina bilder.

Jag har skapat varumärket Plask där målet är att vuxna människor ska få träffas och lära känna varandra samtidigt som de har en otroligt rolig tid tillsammans. Namnet “Plask” ska symbolisera lekfullheten med platsen och att det är okej att få släppa loss. Plask är en fysisk plats som kan kallas som en slags fritidsgård för vuxna, där det kommer vara aktiviteter och evenemang som ska lätta på trycket när man möts. Meningen med detta ställe är att få fram leken inom kärleken. Självaste konceptet är havet och fiskar, för att symbolisera hur vi alla egentligen är som fiskar i ett stort hav som letar efter den rätte. Det gör det dessutom möjligt att jobba visuellt utan att ha ett oinkluderande formspråk, där varje fisk är sin egna karaktär precis som oss människor.

I formspråket har jag arbetat för att få Plask att se lekfullt, roligt och unikt ut. Eftersom konceptet är att alla är olika och att det ska vara inkluderande valde jag att använda mig av fyra olika färger som var kontrastrika mot varandra. Samtidigt ville jag dessutom få med traditionen i formspråket, där skrivmaskinen och kärleksbrevet har en historia inom kärleken, vilket var varför ett sådant typsnitt har används genomgående.

På Plask kommer det vara tillgängligt att köpa produkter samt skaffa ett medlemskap. Till detta har jag då skapat medlemskort med en behållare som kommer till. Genom att ha ett medlemskap kommer det att tillkomma förmåner som gör upplevelsen bättre. Detta skapar en större gemenskap för Plask och gör så att folk säkert kommer komma tillbaka mer.

Som medlem ingår det ett månadsbrev som kommer skickas till personen varje månad. I detta brev kommer det finnas information om den kommande månaden, som till exempel speciella evenemang eller om det är övriga nyheter som behöver meddelas. Med detta månadsbrev ville jag få in kärleksbrevet i konceptet, då det är en sådan stark symbol inom kärleken.

Jag har dessutom formgett två kortlekar samt tre olika förpackningar. Med kortleken ska man kunna spela med andra och eventuellt bryta isen med folk man inte känner. Detta kan vara ett bra sätt att öppna upp nya dörrar och sig själv. Kortleken är dessutom ännu en koppling till leken som jag ville uppnå med platsen.

Som marknadsföring till denna plats har jag valt att hålla allt analogt, jag har alltså ingen hemsida eller liknande. Detta valde jag då själva problemet låg i dejtingapparna och nätet, så jag ville koppla bort Plask från den sidan av dejtingvärlden och få det att kännas närvarande. Jag har då formgett några affischer som kan användas som marknadsföring för att skapa intresse hos eventuella besökare.

Linnea Kihl

Mitt namn är Linnea Kihl och är 23 år från Stockholm. Grafisk design har kommit och blivit något jag verkligen brinner för och är passionerad av. Sedan liten har kreativt tänkande varit något som intresserat mig, vilket ledde mig till att söka en utbildning för det. Efter tre år här i Sundsvall har jag att jag lärt mig otroligt mycket, samt haft väldigt roligt och känner mig redo att ta med detta ut i arbetslivet.

Kontakta mig gärna på LinkedIn eller kolla in min portfolio på linnekihl.com för att se vad jag gjort mer!