Kulturverkstaden: Kultur för kultur

Steven_Persson_GDK11_Kultuverkstadens_70x100

Hur ser vi att barn i Sverige är fattiga?
Kan vi se det?

Faktum är att det väldigt svårt att se. Många barn växer upp i välmående familjer. De har mat. De har kläder. Hus. Villa. Bil.
Problemet är att alla inte har det så. De flesta fattiga barnen i Sverige ser ut som helt vanliga barn. De har också kläder. De har även de mat och de har tak över huvudet. Skillnaden mellan dessa barn och de barn som växer upp i ekonomiskt stabila hushåll är att de flesta fattiga barnen har allt det där som är livsnödvändigt – men absolut inget mer. Det finns inga gränser att töja på. Att lägga 150-200 kr på en fritidsaktivitet är finns inte på världskartan. Pengarna finns inte.

Fattigdomen bygger barriärer som avskärmar dessa barn från gemenskap och personlig utveckling. Utanförskapet, som kommer av att det inte finns ekonomiska möjligheter att kunna delta på fritidsaktiviteter är direkt ohälsosamt som kan leda in till osunda miljöer och i värsta fall missbruk som kan få katastrofala följder.

I Sverige finns över 232,000 barn som lever i fattigdom. 2500 av dessa bor i Sundsvall och min hjälporganisation finns till för att hjälpa dessa. Att få möjligheten till gemenskap och kreativt skapande är oerhört viktigt och känslan att bara ha kul för stunden är faktiskt minst lika viktigt som den personliga utvecklingen som dessa möjligheter ger.

KULTURVERKSTADEN SOM HJÄLP- OCH AFFÄRSVERKSAMHET

Kulturverkstaden är en hjälporganisation som tar sig an Sundsvalls fattiga barn genom att stödja och skapa olika projekt och workshops inriktade mot kultur. Med sådana projekt och workshops ska barn och ungdomar få chansen till att exempelvis få måla, sy, snida, vara med i teatergrupper och spela musikinstrument.
Ett verkligt och riktigt exempel på en sådant projekt är Workshops Studio Sundsvall som håller till i Folkets Hus i stadsdelen Skönsberg i Sundsvall. I skrivande stund ger vi på Kulturverkstaden all vår ekonomiska vinst till detta fantastiska projekt och fler projekt är på gång.

För att finansiera vårt ekonomiska stöd till dessa workshops säljer Kulturverkstaden konst och kulturprodukter som tillverkats lokalt  i regionen Medelpad. Organisationen har en egen butik som ligger på Rådhusgatan 16 i centrala Sundsvall.

På det stora hela kan Kulturverkstadens verksamhet sammanfattas med “Kultur för kultur”. Vi säljer kultur för att kunna ge kultur tillbaka.

Kulturverkstadenstore Kultuverkstadbutik01

01 16

Kulturverkstadens produktsortiment är uppdelat i främst två produkserier. Den mest exklusiva och alltid lokalt förankrade är produkserien “Signerat”. Produkterna i denna produktserie har valts ut av en jury som handplockat de bästa, lokalt tillverkade konst- och kulturprodukterna i Medelpad. Dessa förpackas och säljs exklusivt i den fysiska butiken. Det övriga sortimentet säljs även det i butiken men även på en webbshop.

Förpackningarna i produktserien “Signerat” skall kommunicera exklusivitet och dess öppna förpackningslösningar syftar till att visa upp produkten och locka till köp då produkternas skönhet bestäms av dess visuella utformning.

Steven Persson
Grundare & Grafisk Designer