I Sverige är vi vana vid att kvinnor har mens. Ändå finns det liten till ingen förståelse för att många lider av starka smärtor några dagar i månaden och det är oerhört svårt att bli tagen på allvar inom vården. För att kunna förändra synen på mens måste vi börja här.
Jag har utgått från mål nummer 5: att främja jämställdhet och alla kvinnors och flickors egenmakt. Det här vill jag göra genom världens vanligaste blödning – mens. Att människor med kvinnliga organ har mens är på många ställen i världen en avgörande faktor för hälsa och en chans till ett bättre liv. Men hur kan vi egentligen tackla tabut om till och med vuxna feminister i Sverige skäms för sin mens?
Jag har skapat varumärket Syncing Cycles som synliggör mens genom visuell kommunikation. Jag har utgått från bilder på biologisk vävnad och på kvinnokroppen. På det här sättet vill jag avdramatisera mensen. För att bidra till att fler kvinnor får ett bättre liv kommer vinsten gå till olika mensinitiativ runtom i världen.
De två produkter jag valt att förpacka är menskoppen och sjalen. För varför skulle man inte kunna förpacka menskoppen tillsammans med en modeaccessoar? För att sprida medvetenheten måste koppen synas på andra ställen än bland salvor och värktabletter. Därför kommer Syncing Cycles produkter att säljas på utvalda modebutiker tillsammans med exklusiva designermärken.
Long live periods!
Alma Lindström
almalindstrom@gmail.com
cargocollective.com/almalindstrom