Nouveau sens

Varför använder vi plast? Det är billigt. Men det är inte speciellt bra för naturen. Jag tror att vi använder det mycket ut av vana. Man reflekterar inte över det och man reflekterar heller inte över konsekvenserna. Och det är ju inte så konstigt, när vi så sällan blir påminda om konsekvenserna. När blir vi påminda om konsekvenserna då? Oftast i sociala medier. Vi ser en bild en sköldpadda som fastnat i plast. 3e handsinformation.

Det var här mitt examnensprojekt började. På facebook och instagram. Jag på mig själv med att tanklöst skrolla förbi alla inlägg. Ni känner säkert igen er. Och via dessa kanalerna ska välgörenhetsorganisationerna ändra vårat levnadsätt? Få oss att sluta använda plast? Det blir problematiskt. Jag tror att det behövs mer än det. Man behöver involvera fler sinnen för att göra ett intryck hos människor. Målet med mitt examensprojekt har varigt att ändra människors syn på plast. Att påminna dom om konsekvenserna och på så sätt minska plastkonsumtionen. Jag skapade därför organisationen Nouveau Sens som med hjälp av sinnesmarknadsföring skapar starka negativa assosiationer till plast och där med jobbar mot FN’s delmål nummer 12 som går ut på att främja ett hållbart produktions och konsumtionsmönster. Men också demål nummer 14 eftersom plasten har en stor effekt på haven och marint liv.

Jag har tagit fram ett organiskt klädmärke med förpackningar som ska föra tankarna till havet och vilken effekt plasten har på det marina djurlivet. Detta med hjälp av både känsel och lukt. Dess utom har jag tagit fram en rad olika installationer som ska uppmärksamma problemet med plast i havet.

 

Leave a Reply