Sweettooth

ABSTRACT– I slutet på 2019 var det det varmaste decenniet någonsin uppmätt, med nya rekord i mängden utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser ut i våran atmosfär. Vår planet har närt oss med naturresurser bortom alla våra behov, men utan eftertanke har det resulterat i att vi människor har överkonsumerat dessa resurser bortom gränsen av vad planeten klarar av. Av att tyda FN:s tolfte globala mål så är omställning till en hållbar konsumtion och produktion av varor en ren nödvändighet om vi ska ha en chans till att minska den negativa påverkan människan har på klimat, miljö och i sin tur vår egen hälsa.

Hela arbetet: Vetenskaplig uppsats

KREATIV BRIEF – Tittar vi närmare på skräpet som kommer ifrån det vi äter och dricker på stan, är nästan 30% skräp som kommer från godis, snacks och glass. Ett stort problem med skräp som hamnar på stan är att vindar och vatten gör att det flyttar på sig. Det som slängs på stan kan alltså hamna i naturen eller havet i slutändan. Detta är just det som sker, varje år hamnar minst 8 miljoner ton plast i haven. För att sätta det i perspektiv så motsvarar det att en full sopbil tömmer sin last rakt ut i havet, varje minut. Gör vi inget för att ändra på detta så kommer plasten i haven öka så pass att 2030 så är det istället 2 fulla sopbilar som dumpar sin last i haven varje minut och vid 2050 kommer det vara 4 fulla sopbilar varje minut. Följer man dessa beräkningar så har vi 2025 1 ton plast för varje 3 ton plast och når man 2050 så kommer det finnas mer plast än fisk i haven. Idag uppskattas det finnas över 150 miljoner ton plast i havet och att plastförpackningar representerar majoriteten av detta spill. Därmed uppkommer frågan om det finns något alternativ för att byta ut plasten i godisförpackningar till ett hållbart material.

FÖRPACKNINGEN – Tanken bakom förpackningen “Taste Budds” eller på svenska smak vänner/smaklökar (engelsk ordlek) är som följande. Med tanke på vad du själv föredrar ska du kunna välja en av “vännerna” var ansikte med hjälp av typografin på förpackningen symboliserar vilken godistyp du finner i, choklad, söt eller surt godis. Efter detta kommer det finurliga. Du vet vilken sort du valt men du vet inte vilken smak du fått, det vet du först när du öppnar förpackningen genom att dra i tungan och se vilken färg tungan är färgad i (färgen på godiset kan också vara en ledtråd). Denna färg kommer överens med en av de 4 färgerna på baksidan av förpackningen och talar om för dig vilken smak du fått. Man skulle kunna kalla det slumpmässighet med val.

Varför ansikterna? Färgerna? Godis? För att bidra med något viktigt ska vara kul!

Slutprodukt

Designer

Det är jag som är Fredrik men alla kallar mig efter mitt efternamn, Munther. Jag är en munter (haha) och trevlig person på 24 år som kommer från den lilla staden Timrå. Jag började mina universitetstudier som en civilingenjör inom ekonomi i Örebro. Den utbildningen kom inte överes med min passion för att kunna få ut mina bilder i huvudet för andra att se med hjälp av program så som Photoshop. Detta gjorde att jag slutade efter 1 år och påbörjade en 3 årig utbildning inom grafisk design som nu är klar. Nu ser jag fram emot att förhoppningsvis få fortsätta med min passion och använda den i ett dagligt yrke.