Boll

Det finns ett stort problem bakom den linjära ekonomin vi utövar idag, vilket är att avfallen bara fortsätter att växa samtidigt som vi fortsätter att förbruka på jordens naturresurser. Om vi skall uppnå mål 12 i Agenda 2030 och säkerställa hållbara konsumtions- och produktionsmönster, så krävs det åtgärder och engagemang. I min vetenskapliga uppsats så har jag undersökt hur cirkulär ekonomi kan bidra till ett mer ett hållbart samhälle, med en inriktning på återbruk av inredningsdekor.

Jag heter Kristin. Till mitt examensarbete så har jag arbetat med att ta fram en designlösning som skall minska på mängden nyproducerad inredning genom att nyttja de resurser av material som redan är i omlopp.

Kreativ breif

Det finns en stor avsaknad av helt cirkulära varumärken med fokus på inredningsdekor ute på marknaden. Problemet jag vill lösa är att sälja återvunnet stengods och porslin med hjälp av design på en högprispositionerad marknad. Det kräver att designen skapar en ny produkt som symboliserar status. Varumärkets målgrupp är modemedvetna storstadsbor mellan 25-35 år. Målet är att skapa en unik visuell identitet där varumärket försvarar högprispositionen.

Mönstret är en hyllning till porslinets härkomst och inspirerat av den kinesiska kalligrafin.

Boll arbetar med att redesigna gammalt porslin och keramik. Är produkterna trasiga eller för hopplösa för att redesignas så maler vi ner dem till pulver istället. Pulvret använder vi därefter i en 3D-printer för att skapa “nya” produkter.

Bolls använder sociala media för att nå ut med sin marknadsföring.
Fraktemballaget som skickas vid beställning via webbshoppen.
Produkterna passar utmärkt som gåva. Här är en av Bolls presentförpackningar.
Vitskisser till presentförpackningarna.
Ett informationskort 50x80mm medföljer alla våra produkter. På kortet återfinns information om vår arbetsprocess.
Här är Bolls prisetiketter med logotyp och symbolmärke. Symbolmärket kan även användas som ett alternativ till logotypen.
Produkten tillsammans med etiketten och informationskortet.
Dokumenterande bild av produkten.

Avslutningsvis tänkte jag presentera Bolls webbshop. I webbshoppen har även en funktion där man kan lägga sin egen specialbeställning. Detta för att konsumenterna skall få sin egen prägel på designen.


Kristin Hägglund

Hejhej! Kristin Hägglund heter jag, född 96 och uppvuxen i Sundsvall. Jag har alltid haft ett intresse för design. Allt ifrån inredningsarkitektur till grafisk design. Med tre års studier avklarade så hoppas jag kunna arbeta med det yrke jag brinner för. Och vem vet? Kanske blir Boll verkligt en dag.

hagglundkristin@gmail.com

Leave a Reply