Helia

ABSTRAKT

Hälften av alla i Norrland känner att vintermörkret påverkar deras arbetsprestation negativt. Pågrund av detta undersökte jag i min vetenskapliga uppsats om det fanns en app som syftar till att främja den mentala hälsan hos användare med säsongsdepression. Det visade sig att trots att det finns en efterfrågan på en sådan app så fann det ej en på marknaden.

KREATIV BREIF

Efter att jag insåg att det ej fanns en app som syftade till att främja den mentala hälsan hos dem med säsongsdepression på marknaden, valde jag att designa ett koncept med ett företag som kunde hjälpa en tredjedel av Sveriges befolkning. Detta genom att skapa en app och en tillhörande smart watch där användarna kan främja sin mentala hälsa varje dag genom att ta hand om en fiktiv planta.

Mock up från Lstore Graphics.

Välj en planta att hålla vid liv genom att ge den sol, vatten och kärlek och berätta för den hur du vill att den ska prata med dig. Behöver du medömkan och förståelse eller hårda regler och ärlighet? Oavsett vad du behöver för att skapa beteendeförändringar så fixar Helia det.

Få notiserna du behöver för att främja din mentala hälsa direkt i klockan.

Med Helias snygga smart watch kan du enkelt se hur din planta mår, ge den det du behöver. Håll plantan vid liv genom att ge dig själv sol, vatten och kärlek. Det du behöver för att främja din mentala hälsa.

Med Helias hemsida kan du enkelt läsa det senaste nytt om säsongsdepression och allt du kan göra får att bekämpa S.A.D (Seasonal Affective Disorder).

Mockup från Lstore Graphics.

Ventilera om allt mellan himmel och gjord med din planta eller skriv ett dagboksinlägg om dina känslor.

MÉLANIE KÄÄRIÄ

Jag heter Mélanie Kääriä och är en 22 årig tjej född och uppvuxen i Sundsvall. Hela mitt liv har jag hittat nya sätt att uttrycka mig kreativt, där jag under slutet på gymnasiet fastnade för grafisk design och började på Mittuniversitetet direkt efter studenten.

Under mina tre år på Mittuniversitetet har jag växt otroligt mycket som person där jag framför allt fått lära mig att med lite blod, svett och tårar klarar man det mesta.