ABSTRAKT
Varje år konsumerar Sverige cirka 79,7 tusen ton kaffe per år. Mängden kaffesump som Sverige genererar varje år motsvarar ungefär 500 blåvalar. Kaffesumpens innehåll är en resurs och kan utnyttjas inom flera olika områden. Kaffebranschen behöver ställa om från en linjär- till en cirkulär modell. Därför har jag arbetat utifrån de globala målen 12 (hållbar konsumtion och produktion) och 13 (bekämpa klimatförändringarna).
Du kan ladda ner min uppsats HÄR
KREATIV BRIEF
KahVeden är ett varumärke som säljer grillbriketter baserade på kaffesump. Både produkt och förpackning är användarvänliga och ingår i en cirkulär produktion. Något som idag inte finns på den svenska marknaden. Den primära målgruppen för detta varumärke är sociala personer som regelbundet grillar och gärna provar nya saker. Målgruppen har lätt klimatångest och köper därför helst produkter som ingår i en cirkulär produktion. Produkterna ska säljas i de vanligaste livsmedelsbutikerna. KahVeden avser bidra till ökad kunskap om kaffesump som resurs och följaktligen leda till en mer hållbar konsumtion.
VARUMÄRKE
KahVeden betyder “från kaffe” på turkiska och kaffefiltret i logotypen går i linje med huvudingrediensen kaffesump.
Jag ville skapa ett varumärke som visar vilken resurs kaffesump kan vara, samt förenklar för konsumenterna att välja produkter som ingår i en cirkulär process.
VISUELL IDENTITET
Inspiration till den visuella identiteten kommer från sommaren, färska råvaror och kol. Med hjälp av friska, fräscha och färgglada illustrationer, sticker varumärket ut från konkurrenterna.
GRILLBRIKETTERNA
Brikettpåsarna är utformade med inspiration från både den klassiska grillbrikettspåsen, men även en bärkasse. Den stora påsen rymmer 6 kg briketter och den mindre påsen rymmer 1 kg. 6 kg-påsen har ett handtag för att underlätta vid transport. 1 kg-påsen behöver däremot inte något handtag, då den är lätt att bära som den är, samt att den får plats bland andra varor i en kasse. 1 kg-påsen passar perfekt för den som vill prova grillbriketter på kaffesump eller för den som ska grilla på bortaplan. Brikettpåsarna har dessutom, istället för ett hopplöst snöre, fått en återförslutningsbar öppning.
PRODUKTNAMNET
“Grillbriketter av kaffesump” syns från de flesta av förpackningens sidor. Produktnamnet fungerar även som en produktlogotyp för ytterligare igenkänning.
GLAZE & DIPP
Kryddornas förpackningar är utformade precis som vilken annan kryddpåse som helst och därför inga konstigheter i hur dessa ska öppnas.
ANNONSERING
En serie reklamannonser i tunnelbanan.
HEMSIDA
Slutligen en liten rundtur på KahVedens hemsida. Det är en enda lång sida som går att scrolla igenom, som syns i videon. Eller via menyerna. KahVeden har även en profil på Spotify med diverse spellistor lämpliga för olika slags grillningstillfällen.
OM
Jag heter Maria Hedlund och kommer från Gävle. Jag har alltid varit intresserad av det kreativa skapandet i diverse olika former, men kanske främst måleri och stora konstinstallationer – fram till nu, det vill säga. Under denna utbildning har jag vågat prova sådant som jag tidigare mer dagdrömt om. Nu har jag slutat dagdrömma och ser istället fram emot vad mer jag kommer att lära mig.