ABSTRACT
Min vetenskapliga undersökning studerade influenser till vegetarianism på Instagram. Hållbarhetsdebatten på sociala nätverk är stor och många röster förespråkar en mer hållbar livsstil. Vi möts ständigt av information från individer, företag och organisationer som vill förmedla dessa budskap genom en mängd olika kanaler. Visuell kommunikation kan användas för att sprida dessa budskap och därmed kunna påverka till att uppnå de globala klimatmålen.
Ladda ner hela här
KREATIV BRIEF – Från den vetenskapliga undersökningen skapade jag en designidé som fokuserar på att sprida den vegetariska kosten. Designidén bygger på FN:s globala mål nummer 13 som handlar om att bekämpa klimatförändringarna, där en minskad köttkonsumtion kan bidra till att uppnå målet.
Foodfirm är en tjänst som gör en vegetarisk kost mer attraherande för sportfans, och påverkar dem att konsumera mindre kött. Fansen är högljudda och inte rädda för att säga sin åsikt. Lyckas varumärket få dessa att anamma en vegetarisk kost kommer ordet sprida sig.
För att få sportfansen att anamma den vegetariska kosten säljer Foodfirm vego-burgare på sportarrangemang och skapar event inför arrangemangen i samarbete med andra burgar-hak restauranger. Varumärket erbjuder också ett digitalt nätverk för fansen och säljer produkter anpassade för ge energi under sportarrangemangen.
Skapat av Emma Sundqvist
Grafisk designstudent på Mittuniversitetet
2018-2021