VÅRA

Mensprodukter i dagsläget är hållbara produkter på varken sociologiskt eller ekologisk nivå, och detta måste ändras. De två största problemen identifierade med dem är att de:

  1. Enligt undersökning framstår som kodade som en feminin produkt, och alltså är exkluderande mot transpersoner med mens, som faktiskt utgör en del av målgruppen.
  2. Främst har paket som i praxis är formgivna i flera lager plast, vilket är extremt ekologiskt ohållbart speciellt för hygienprodukter som bara används en gång utan något återvunnet material.

För att lösa detta har jag kommit fram till VÅRA mensprodukter, som är ett varumärke som fokuserar på att få fram hållbara mensprodukter på riktigt, i alla aspekter av ordet. Genom att skapa ett varumärke som är inkluderande hoppas jag i en hypotetisk produktsituation kunna ändra på hur marknaden ser ut genom att andra mensproduktslinjer följer exempel på att skapa produkter utan könsbarriär eller miljörisk.

Detta skapas genom VÅRAs inklusiva bildspråk med fokus på färg och form utan könskonnotation, en praktisk kartongförpackning och ett manér som har människan och kroppens olikheter och likheter i fokus. De tre första produkterna skulle här vara Normala Tamponger, Bindor för sömn och Bindor för sport. Målet skulle vara att sälja dessa online samt från andrahandsbutiker och apotek.

förpackningar
nattbindor
sportbindor
normala tamponger
mönster- “normal”
mönster- “sömn”
mönster- “sport”
hemsida desktop
hemsida mobil
reklamblad
banner
banner
diverse avatarer för reklampublicering och hemsida

Leave a Reply