Abstract
Min skriftliga undersökning som då ligger i grund för detta projekt är skriven utifrån mål 5 – målet att öka jämnstäldhet, specifikt mål 5.1 som är att utrota diskriminering av kvinnor och flickor – av FN:s globala hållbarhetsmål. I min uppsats skrev jag om kvinnors visuella representation inom rockbranschen och utifrån studien som gjordes kunde man se att i på den svenska rockscenen är det en brist på den visuell representation men även att kommunikationen har influencer av the male gaze.
Länk till den skriftliga undersökningen i sin helhet som pdf här.
Kreativ brief
Efter den skriftliga undersökningen finner vi att kvinnor inom rockbranschen ofta inte får visuell representation. Målet är att kunna inspirera, stärka och lyfta kvinnor inom rockbranschen. Men även att uppmärksamma för de som kanske inte är lika insatta i jämställdhetsfrågor om de problem som finns. Designen ska engagera till att öka kvinnors visualisering i rockbranschen men även att detta kommuniceras på ett sätt som gör att personer känner att det är lätt att ta till sig
Om varumärket
Metal Garden är i grunden en instrumentförsäljning men har tagit sig an att försöka engagera unga kvinnor att vilja spela instrument och våga sin in i rockscenen. Detta genom att ha startat det dem kallar för “the new generation – Dandelion” som då är en medlemstjänst där man gratis kan gå med i och via detta kunna prenumerera på olika tjänster som då ska kunna skapa intresse och engagemang till att skapa musik. Meningen är att om det finns bristande visuell representation för kvinnor får man helt enkelt skapa det. Metal Garden vill skapa visuell representation genom att skapa ett säkert ställe att lära sig och skapa musik för kvinnor.
Prenumerationsboxarna
Tanken med prenumerationsboxarna är att de ska till grunden vara av svart kartong men att för varje box tar man in en ny kvinnlig illustratör som då får ska en helt unik låda. Detta gör att alla lådorna är samlingsobjekt tänkta att funka som dekoration och förvaring.
Alla butiksförpackningarna som är tänkt till att vara exempel hur varumärket förpackar sina egna varor. Vi ser trumstockar i en sleeve, plektrum i en mer praktisk förpackning och förpackade bassträngar.
Magasinen är fyllda till bredden med tips och tricks som kan va kul att veta när man skapar musik. Även i magasinen finns artiklar om kvinnliga artister inom rockscenen men även intervjuer och annat smått och gott som kan vara kul att läsa om.
I notböckerna finns det massa musik att lära sig och öva på för att kunna lära känna sitt instrument så bra som möjligt. Marginalerna är bredare för att man vill uppmuntra dess ägare att skriva och notera i marginalerna om det behövs och för att ge plats för att personifiera och leka med musik.
Therése Rundqvist
Hej, jag är 23 år och kommer från Lycksele ursprungligen men har flyttat runt litegrann och har nu hamnat i Sundsvall. Jag har alltid brunnit för att skapa och att med konst kunna göra skillnad.
Mail – Stenberg.therese98@gmail.com
Instagram – trexi_design