ABSTRAKT – Detta projekt startade med att jag skrev en vetenskaplig c uppsats om algers potential som framtida livsmedel. Vad jag kom fram till är att det finns goda förutsättningar för att odla alger i Sverige och att de är ett fullvärdigt livsmedel med hög proteinhalt och näringsämnen. Det är en hållbar naturresurs som inte kräver bevattning, odlingsmark eller gödning då de tar upp näring från havet vilket i sin tur minskar övergödningen.
En kvalitativ samtalsintervju gjordes för att undersöka konsumeters intresse att äta alger och det visade sig att de var överlag positivt inställda att testa det med tanke på hur klimatsmart och näringsrikt det är. Denna undersökning baseras på de globala hållbarhetsmålen, 2 – ingen hunger, 12- hållbar konsumtion & produktion, 13- bekämpa klimatförändringarna, 14- marina resurser. Nedan följer min designlösning.
Länk till min vetenskapliga uppsats
KREATIV BRIEF – Problemet är att det produceras och konsumeras alldeles för mycket livsmedel baserat på animalier. Detta är inte hållbart och vi måste hitta alternativ som är snäll mot djur och natur. Jag ville skapa ett varumärke som kunde bidra till en hållbar framtid med näringsrika och klimatsmarta proteinlivsmedel baserat på alger. Varumärket inriktar sig på trendkänsliga och klimatmedvetna personer med intresse för innovativ mat.
VARUMÄRKE – mitt varumärkes namn, Algera, står för att det är en ny era på ingång och att alger ska vara en del av den. Halvcirkeln ovanför symboliserar soluppgången och med det att en ny tid kommer.
Jag ville skapa ett varumärke som gör det enkelt för konsumenter att börja använda mer hållbara råvaror och upptäcka storheten i alger som livsmedel
TANKEN BAKOM DESIGNEN – är att jag ville att produkterna skulle ha ett stilrent, elegant och autentisk design. Jag hade visionen att bilderna på algerna skulle få framträda i en mörkblå djup färg för att spegla algernas ursprung. Bilderna på mina förpackningar har Charlotte Goodlet gjort från soundofjuraseaweeds.com.
PRODUKTERNA – Pasta, pesto, buljong samt torkad tång. Dessa produkter var de jag beslöt mig för att formge då de flesta vet hur man kan använda dem men de är borstade med näringsämnen från alger. Den torkade tången är bra som multi användningsområde och är en väsentlig del i recepten i boken. Den är lätt att dosera och en smakförhöjare.
Havets guld – alger i vardagens mat & hjälpreda i köket. Denna bok är tänkt att vara ett lanseringsmedel till livsmedelsprodukterna för att hjälpa konsumenterna inom ny matlagning och få in alger i de svenska köken. I den finns fakta om de alger som går att plocka i svenska vatten och vilka egenskaper och smaker de har. Sedan följer goda recept baserat på den alg som beskrivits.
OM DESIGNERN – Jag heter Micaela Lockner och är 30 år. Jag kommer från Strinne i Höga kusten. Jag har alltid varit en kreativ person i alla former och när jag i sista minuten ansökte till grafisk design på mittuniversitetet hade jag nästan ingen aning vad det handlade om… Vilken tur att jag gjorde det, för dessa tre år har varit de mest lärorika åren i mitt liv och jag har skaffat mig kunskaper och vänner för livet. Drömmen och visionen att få jobba med ett kreativt yrke från världens alla hörn har varit just en dröm. Nu kan jag börja hoppas att det kan bli verklighet med denna utbildning.