VEGA

ABSTRACT– Detta projekt startade med att skriva en vetenskaplig undersökande studie om hur återvinning och märkning av kosmetiska produkter ser ut i Sverige med inriktning nagellack. I studien användes två metoder vilket var visuell research och kvantitativ webbenkät. Resultatet visade att kosmetika/nagellackskonsumenter inte vet så mycket om nagellackets olika märkningar samt påverkan på miljö. Den visuella kommunikationen behöver därför förbättras och förtydligas genom design. Det kräver även en cirkulär design som gör medvetna beslut tidigt i design processen för att förhindra utsläpp av farliga kemikalier.

Denna studie baseras på FN: s globala mål: 12 – Ansvarsfull konsumtion och produktion,12.4- Ansvarsfull hantering av kemikalier och avfall och 13- Bekämpa klimatförändringarna (FN:s globala mål, 2020). Nedanför följer min designlösning.

Länk till: vetenskapliga uppsats

KREATIV BRIEF – Detta projekt har genomförs för att uppmärksamma, förbättra och förtydliga hur kosmetiska produkter ska återvinnas samt hur alternativa material kan användas till förpackningar istället för plast. Dessutom finns det giftfria hållbara ingredienser som alternativ till giftiga kemikalier i nagellacken.

Affärsidén är att skapa ett starkt, tydligt, modernt och miljövänligt varumärke för att visa att även kosmetikaindustrin kan hänga med i det hållbarhetstänk som finns idag.

VEGA – Jag har skapat det kosmetiska nagellacksvarumärket VEGA som är miljövänligt (giftfritt), vegansk, cruelty-free och med återvinningsbara nagellacksflaskor för att uppnå den kreativa breifen. Namnet VEGA kan man undermedvetet koppla till vegan vilket jag tyckte passade sig bra då varumärket är just det. Namnet består bara av fyra bokstäver för att det ska vara slittåligt och läsbart på de små nagellackflaskorna. VEGA står för att skönhet inte ska behöva vara på bekostnad på klimatet och att vi kan vara i symbios med naturen.

VEGAS FÖRPACKNINGAR– Här ovan och nedan ser ni de förpackningar jag tagit fram genom mitt examensarbete. Grundförpackningen är självaste nagellacket där korken är i fokus. Den är gjord av tall och mönstret är gjort av naturens egna små grafiska designers, nämligen trälarver. Denna ikoniska kork sätter tonaliteten för varumärket. Kontrasten mellan den naturliga korken och den strikta typografin ger en bra balans på nagellacksflaskorna. Jag har även gjort nagellacks borttagning som har samma utseende och funktion som nagellacksflaskorna.

Den sekundära förpackningen är ett trepack där man ska kunna sälja bas-lack, vanligt färg-lack och topp-lack på en och samma gång. Förpackningen är utformad utifrån nagellacksflaskorna där korken och färgen framgår tydligt med två fönster.

2021 iMac Mockup by Anthony Boyd Graphics

HEMSIDA – VEGA kommer finns som webbsida för att konsumenterna ska kunna beställa hem nagellack och andra produkter. Här kan man även läsa och lära sig mer om innehållet då det inte är som vanliga nagellack.

INSTAGRAM – VEGA kommer även finnas på Instagram för att nå ut till så många som möjligt, och då särskilt målgrupperna som VEGA har vilket är tonåringar och nyblivna mammor.

Open Magazine Mockup by Anthony Boyd Graphics

ANNONS– Annonsen är designad för att passa olika forum så som i gallerior eller som man ser här ovan i en modetidning.

OM DESIGNERNJag heter Andrea Lind von Mentzer är 25 år och är uppväxt i Stockholm. Konstnärskap och kreativitet har alltid funnits i min familj i olika former, så att jag började på Mittuniversitetet med inriktning grafisk design var nog ingen förvånad över. Jag har lärt mig otroligt mycket under mina studieår och är nu redo att komma ut i den riktiga designvärlden.