Kilovikt

Kiolvikt är ett livsmedelsföretag med målet att skapa nya, innovativa, kreativa och hållbara sätt att konsumera och sälja livsmedel. Nedan så följer en beskrivning om hur Kilvovikt ser på problemet kring överkonsumtion och hur företaget anser vi kan lösa problemet!

Har du någonsin reflekterat över hur mycket mat du slänger? Det är bevisat att 30% av alla livsmedelsprodukter slängs innan konsumtion. Ska det vara såhär? Det måste ske en förändring!

Jag har jobbat med det tolfte globala hållbarhetsmålet, det vill säga hållbar konsumtion och produktion av varor och tjänster. Jag formgav baserat på detta Kilovikt, affären där ingeting går till spillo!

Kilovikt är en livsmedelsaffär med inspiration från den traditionella lantvaruhandeln med en modern twist. Här är det du som bestämmer vad och hur mycket du vill köpa av en produkt baserat på vad du vet själv att du kommer att ha användning för.

Kilovikt har inga traditionella förpackningar, utan i affären kan du själv välja mellan affärens egna påsar eller köpa en glasburk som du kan använda om och om igen.

Kilovikt värnar därmed för dig som konsument att tänka steget längre, reflektera över dina konsumtionsval och överse hur du kan minska din konsumtion av livsmedel. Så snälla handla hos Kilovikt, affären där ingeting går till spillo.

Såhär ser framsidan av affären ut och den monter som möter kunderna när de kommer in i affären. Här är det fokus på naturmaterial, industriella teman och display av affärens fina, ekologiska och hälsosamma livsmedel.

Inne i affären så finns det ett flertal hyllor och vägstationer där kunden kan plocka mat och sedan etikettera den med rätt innehållslapp. Även så står det på de lådor som maten ligger i vad de innehåller, hur det kan användas och även näringsinnehållet för dem som är intresserad av det. Längst in i affären så bemöts kunden av en personal som är villig att hjälpa dem med allt mellan himmel och jord. Vill de veta mer om produkterna eller är de bara nyfiken på någonting annat, fråga bara den hjälpsamma personalen!

Leave a Reply